Skip to main content

Implementering af førstehjælpsundervisning i grundskolen

02-10-2024
Førstehjælp er en essentiel kompetence, der kan redde liv i kritiske situationer. I 2005 blev det lovpligtigt for folkeskoler at integrere førstehjælpsundervisning i pensum, og i 2014 blev der gennemført en undersøgelse for at evaluere implementeringen af denne lov. Resultaterne viste dengang, at mange skoler ikke havde indført førstehjælpsundervisning. 
 
Formålet med undersøgelsen er at undersøge, hvor stor en andel af grundskoler der har undervisning i førstehjælp, samt belyse holdninger til og barrierer for at gennemføre undervisning i førstehjælp. Endvidere undersøges ændringer siden 2014 ved at benytte data fra den tidligere spørgeskemaundersøgelse i 2014. Derudover belyses, om grundskoler gennemfører undervisning i symptomer på stroke. Dette emne indgik ikke i undersøgelsen i 2014. 

 

Forfattere: Calina Leonhardt, Annette Kjær Ersbøll, Martin Eghøj, Cille Aggerbeck Iversen, Christian Hassager, Carolina Malta Hansen og Susan Andersen.