Sundhedsplejerskerne bekymrer sig om måltidsvanerne hos hvert femte barn i 0. klasse
Tyve procent af alle børn i 0. klasse får sundhedsplejersken til at bekymre sig. De små spiser eksempelvis ikke morgenmad, eller også får de for meget sukker og for lidt frugt og grønt
Sundhedsplejerskerne, der i forbindelse med skolestart undersøger alle landets børnehaveklassebørn, bekymrer sig så meget om mad- og måltidsvanerne hos tyve procent af børnene, at de noterer det i barnets journal.
Det fremgår af en ny rapport fra Databasen Børns Sundhed og Statens Institut for Folkesundhed.
Rapporten bygger på sundhedsplejerskernes journaloplysninger fra over 5.600 børn, der gik i 0. klasse i skoleåret 2015-2016. Af dem har hvert femte barn mindst én bemærkning til mad eller måltider.
Bemærkningerne handler for eksempel om, at børnene ikke spiser morgenmad, er kræsne, spiser for lidt grønt eller for meget sukker og drikker for lidt mælk i forhold til det anbefalede.
Kostvaner føres ind i voksenlivet
Rapporten viser eksempelvis, at 3,5 procent af børnene ikke spiser morgenmad, at 3,3 procent ikke dagligt drikker nok mælk, at 2,2 procent får for meget sukker, og at 2,1 procent spiser for lidt frugt og grønt. I alt er der mindst én bemærkning hos hvert femte barn.
”De enkelte andele er lave hver for sig. Men ser man på den samlede andel på 20 procent, er det bekymrende. Vi ved fra undersøgelser, at børns ernærings-, mad- og måltidsvaner er vigtigt for barnets sunde udvikling, og at kostvaner ofte føres med ind i voksenlivet. Derfor er det vigtigt at støtte børn i at udvikle sunde mad- og måltidsvaner,” siger Anette Johansen, projektleder ved Statens Institut for Folkesundhed, SDU.
Børn med flest bemærkninger
Gennemsnitsalderen for de undersøgte børn er 6,5 år. De børn, der starter i skole, når de er lidt ældre – nemlig syv eller otte år, har gennemsnitligt en højere forekomst af bemærkninger til mad og måltider. Der er også lidt flere børn af efterkommere og indvandrere og kort uddannede forældre, der har bemærkninger i journalen til deres mad- og måltidsvaner.
Figuren viser, at størstedelen af alle børnene ikke har nogen bemærkninger til mad og måltider. Samtidig er der 15,9 procent, der har én bemærkning, og 4,2 procent, der har to eller flere bemærkninger til mad og måltider.