Telefonrådgivning hjælper rygere med at kvitte tobakken
Chancen for at stoppe med at ryge er dobbelt så stor, hvis man kontaktes af en rygestoprådgiver, i forhold til, hvis man selv skal gøre noget aktivt for at blive røgfri
Det kan være svært at lægge tobakken på hylden, hvis man er inkarneret ryger og har røget hver eneste dag i årevis.
Men nu viser et nyt studie, at der kan være hjælp at hente, hvis man jævnligt ringes op af en rygestoprådgiver og får råd og hjælp til at kvitte smøgerne.
Studiet viser, at rygere, der ringes op af rygestoprådgivere, har omtrent dobbelt så stor chance for at blive røgfri i forhold til de rygere, der selv skal gøre en indsats for at komme i gang med et rygestop ved at læse en selvhjælpsguide om at blive røgfri. Studiet er foretaget af Center for Interventionsforskning ved Statens Institut for Folkesundhed og netop publiceret i det anerkendte internationale tidsskrift Addiction.
”Undersøgelsen peger på, at dét at blive ringet op og fulgt af en rådgiver hjælper langt flere i gang med et varigt rygestop i forhold til de, der selv skal gøre noget aktivt for at komme i gang. Vi ved, at det hjælper at have eksempelvis venners og families opbakning, når man skal bevare motivationen for et rygestop, men undersøgelsen peger på, at det at tale med en professionel rådgiver også gør en forskel,” siger en af forskerne bag undersøgelsen, Lise Skov-Ettrup.
1.800 rygende forsøgspersoner
I forsøget deltog lidt over 1.800 danske rygere. Alle deltagerne røg hver dag og havde i gennemsnit røget over 30 år, da forsøget gik i gang.
Rygerne blev delt op i fire grupper, hvoraf den ene gruppe blev ringet op af en professionel rygestoprådgiver fra Stoplinien op til fem gange i løbet af forsøgsperioden. Her blev de tilbudt en snak om deres rygestop, og der blev løbende spurgt ind til, hvordan det gik, og hvad der var svært.
Den anden gruppe fik samme tilbud blot med den forskel, at de selv skulle ringe til Stoplinien og bede om at tale med en rådgiver.
Den tredje gruppe blev henvist til et rygestopprogram på internettet, hvilket gav dem mulighed for blandt andet at modtage motiverende og støttende sms-beskeder på mobiltelefonen i forsøgsperioden.
Endelig blev den fjerde gruppe, der var studiets kontrolgruppe, tilbudt et skriftligt selvhjælpsmateriale med posten, der indeholdt vejledning og øvelser til at komme i gang med et rygestop.
Forsøget varede i to måneder.
Blev helt røgfri
Kort efter forsøgets slut havde 18 procent af de, der blev kontaktet af rygestoprådgivere, slet ikke røget i en måned. Et år efter var der 7 procent, der havde holdt rygestoppet i et år.
Det fremgår også af figuren.
I kontrolgruppen, der havde fået en selvhjælpsguide, var der knap 8 procent, der var røgfri efter en måned – og 3,6 procent efter et år.
Andel (%), der var helt røgfri efter forsøgets afslutning. Stjernen * indikerer en statistisk signifikant forskel fra kontrolgruppen, der fik selvhjælpsmateriale.
I gruppen, der selv skulle ringe til telefonrådgivningen for at bede om den første samtale, var der færrest, der stoppede med at ryge. I denne gruppe var der kun knap to procent, der var røgfri året efter forsøget. Dette var statistisk set ikke forskelligt fra kontrolgruppens resultat.
”Det viste sig, at der kun var ganske få, der ringede til Stoplinien. Der er tilsyneladende en barriere for selv at opsøge telefonrådgivning, hvilket er ærgerligt, for vores undersøgelse tyder jo netop på, at det kan hjælpe mange i gang med et varigt rygestop,” siger Lise Skov-Ettrup.
Telefonrådgivningen blev gennemført af rådgivere fra Stoplinien, der er et landsdækkende rygestoptilbud i samarbejde med Sundhedsstyrelsen.
Undersøgelsen er finansieret af Kræftens Bekæmpelse.