Unge bruger bevægelse til at leve sundt - og til at få en pause
Nyt studie giver en ny og bredere forståelse af, hvordan unge oplever dét at bevæge sig – viden, der fremover kan bruges til bedre sundhedsfremmende indsatser
En løbetur, træning i fitnesscentret eller en cykeltur til skole og arbejde. Normalt forstås fysisk aktivitet ud fra et biomedicinsk sundhedsperspektiv, blandt andet fordi dét at være fysisk aktiv er med til at holde kroppen sund og forebygge en lang række sygdomme.
Men et nye studie bidrager nu med en bredere forståelse af, hvordan unge opfatter dét at være fysisk aktiv og bevæge sig. De unge oplever nemlig, ifølge studiet, bevægelse som mere end et fysisk fænomen. For dem er bevægelse en integreret del af mange af dagligdagens aktiviteter, og de bruger omvendt også bevægelse til at trække sig og få en pause.
Studiet er udgivet i det internationale tidsskrift Qualitative Research in Sport, Exercise and Health.
Ved godt, at bevægelse er sundt
Det er ph.d.-studerende Stine Kjær Wehner fra Center for Interventionsforskning ved Statens Institut for Folkesundhed, der står bag studiet. Hun har evalueret forskningsprojektet Young & Active, der handler om at fremme trivslen blandt gymnasieelever, og har i den forbindelse undersøgt, hvordan de unge bevæger sig i hverdagen, og hvilken betydning bevægelse på forskellig vis har for dem.
”Anskuer man bevægelse bredt og som mere end at være fysisk aktiv og altså få pulsen op, så bevæger de unge i studiet sig faktisk rigtig meget i løbet af hverdagen. Ud over at dyrke sport og idræt cykler de eller går, når de skal nogle steder. Flere har et aktivt fritidsjob, der er fester med flere timers dans, og så er der frikvarterer og fritid, hvor de også går en tur eller hænger ud på fodboldbanen,” siger Stine Kjær Wehner, der blandt andet har været på otte ugers feltarbejde på to gymnasier og interviewet en række gymnasieelever for at få indblik i deres hverdag.
”Unge ved godt, at det er sundt at bevæge sig. I studiet taler flere elever om vigtigheden af at holde sig i form og opbygge muskulatur. Men det er også tydeligt, at bevægelse giver dem oplevelser, der rækker ud over sundhed. Det er oplevelser, der peger på, at bevægelse har en grundlæggende betydning, både for hvordan de trives, og hvordan de tackler det pres, som mange af dem oplever i hverdagen med for eksempel skolearbejde, eksaminer, fritidsjob, egne og andres forventninger,” siger Stine Kjær Wehner.
En mulighed for pause
De unge bruger nemlig også bevægelse, såsom en gåtur eller træning i fitnesscentret, til at ”trække stikket” og finde ro.
”På den måde giver bevægelse de unge en oplevelse af, at de både lever op til forventningerne om, at man skal leve et sundt, socialt og produktivt liv, og at de samtidig får mulighed for at få en pause og trække sig fra alle forventninger og det sociale og skolemæssige pres,” fortæller Stine Kjær Wehner.
Studiet kan bruges til sundhedsfremmende indsatser, fordi det ifølge Stine Kjær Wehner kaster lys på de mange forskellige betydninger, bevægelse kan have for forskellige befolkningsgrupper:
”Når vi ved mere om disse nuancer, kan vi bedre tilrettelægge sundhedsfremmende indsatser. For eksempel kan vi jo nu, når vi fremadrettet laver indsatser med fokus på unge og bevægelse, kommunikere til de unge, at bevægelse ikke kun giver mere energi til skolearbejdet, men også en mulighed for at holde en pause.”
Studiet er finansieret af Nordea-fonden.
Kontakt
Ph.d.-studerende Stine Kjær Wehner, e-mail: stkj@si-folkesundhed.dk, tlf.: 6550 7876, Center for Interventionsforskning, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.