Skip to main content
Ugens tal, uge 39

Digitale robotter skal styrke samarbejdet i virksomheder

Omkring 50 små og mellemstore virksomheder får muligheden for at medvirke i et forskningsprojekt og teste en digital robot

Kan en digital robot, som man mødes med og guides af via sin computer, hjælpe virksomheder, så de internt bliver bedre til at arbejde sammen og løse fælles opgaver?

Dét spørgsmål er forskere ved Statens Institut for Folkesundhed i øjeblikket optaget af. Forskerne har i samarbejde med konsulentfirmaet Humanai udviklet en digital robot, en såkaldt chatbot, hvis formål netop er at hjælpe virksomheder med at fremme samarbejdet og den mentale sundhed på arbejdspladsen.

Fire virksomheder har allerede afprøvet den digitale robot, og nu skal forsøget udbredes i større skala. Derfor får 40-50 små og mellemstore virksomheder i starten af næste år mulighed for at deltage i projektet og teste, om robotten virker efter hensigten, og om den kan hjælpe virksomhederne med at finde løsninger på store som små samarbejdsudfordringer.

Det er gratis at deltage.

SUSA dukker op på skærmen

Den digitale robot hedder SUSA og er opkaldt efter projektets titel Sundere Samarbejde. SUSA fungerer som en chatbot, der dukker op i talebobler på computeren, og som efterligner en menneskelig samtale. De virksomheder, der deltager i forskningsprojektet, holder møder med SUSA via computeren.

Ifølge projektleder og seniorforsker Maj Britt Dahl Nielsen er målet med SUSA at gøre det nemt for små og mellemstore virksomheder selv at arbejde med at styrke deres samarbejde på arbejdspladsen.

”Mange små og mellemstore virksomheder har ikke som store virksomheder egen HR-afdeling eller ressourcer til at hyre eksterne konsulenter, og de har måske heller ikke erfaring med forandringsprocesser. For dem kan SUSA blive en slags virtuel vejleder, der sørger for, at de får indkredset deres udfordringer og gjort noget ved dem,” siger Maj Britt Dahl Nielsen. 

Fungerer som vejleder

Forskningsprojektet går ud på at måle medarbejdernes samarbejdsevner og mentale sundhed, før og efter SUSA kommer ind i billedet.

I løbet af projektet holder virksomhederne tre møder med SUSA, hvor SUSA fungerer som en mødevejleder, der ved hjælp af opgaver og spørgsmål hjælper deltagerne med at identificere samarbejdsudfordringerne og finde løsninger.

SUSA er samtidig praktisk anlagt. Den styrer dagsordenen, holder øje med tiden, husker alle beslutninger og sender efter hvert møde mails ud til alle deltagere med beslutningsreferat. 

Afprøver teknologien

En del af forskningsprojektet går også ud på at afprøve teknologien, og om virksomhederne er modtagelige over for SUSA.

”Formålet med SUSA er at give en anden brugeroplevelse end dét at sidde med en skriftlig manual i hånden. Det bliver derfor spændende at se, om denne interaktive form tiltaler virksomhederne,” siger Maj Britt Dahl Nielsen.

Projektet henvender sig til alle typer af private arbejdspladser inden for alle brancher, der ønsker at blive bedre til at samarbejde.

Virksomheder, der er interesseret i at medvirke i forskningsprojektet, kan læse mere her.

SUSA og den forandringsproces, som virksomhederne ledes igennem, er bygget op efter teorier om organisationspsykologi, facilitering, design og læring.

Kontakt:

Seniorforsker Maj Britt Dahl Nielsen, e-mail: mbdn@si-folkesundhed.dk, tlf.: 6550 7784, eller videnskabelig assistent Josefine Ranfelt Andersen, e-mail: josea@si-folkesundhed.dk, tlf.: 6550 7716, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.
Vil du vide mere?

Klik her

Læs mere om SUSA

Sunderesamarbejde.dk

Redaktionen afsluttet: 23.09.2020