Helt unge kan let købe alkohol
Ny rapport viser, hvor let unge helt ned til 15 år kan købe alkohol i for eksempel supermarkeder, og hvor sjældent de skal fremvise ID.
Selvom 15-årige ifølge loven ikke må købe alkohol, sker det i stor stil og ofte uden, at nogen kontrollerer, hvor gamle de er.
Ifølge en ny rapport angiver cirka hver tredje 15-årig, at han eller hun har købt alkohol i et supermarked.
Samtidig svarer 37 procent af de 15-årige, der har købt alkohol, at de aldrig er blevet spurgt om ID i forbindelse med, at de har købt alkohol i et supermarked inden for det seneste år.
20 procent svarer, at de sjældent bliver spurgt, 27 procent svarer, at de nogle gange bliver spurgt, mens 16 procent oplever, at de altid eller ofte skal fremvise ID.
Det er Statens Institut for Folkesundhed, der står bag rapporten §Alkohol. Den bygger på en landsdækkende undersøgelse, hvor over 9.000 unge i alderen 15-24 år har svaret på spørgsmål om deres forbrug af alkohol, herunder blandt andet hvordan de får fat på alkohol, og hvor ofte supermarkeder, kiosker, caféer og barer kontrollerer deres alder.
Mange 16-17-årige skal heller ikke vise ID
Ifølge forsker Veronica Pisinger, der er medforfatter til rapporten, er det ikke kun de 15-årige, der har let spil, når de køber alkohol. Det gælder også de 16-17-årige.
De 16-17-årige må ifølge loven købe alkohol med en alkoholprocent på 16,5 procent, alligevel angiver 39 procent, at deres alder aldrig bliver tjekket i supermarkederne. Cirka 14 procent svarer, at de altid eller ofte er blevet spurgt om ID, mens 20 procent svarer, at det sker nogle gange, mens 28 procent svarer, at de sjældent bliver bedt om at vise ID.
”Det er tankevækkende, at det tilsyneladende er så nemt for de helt unge at købe alkohol, og at mange oplever, at de aldrig eller kun i begrænset omfang bliver bedt om at vise ID i butikkerne. Meget tyder på, at der er god plads til forbedringer i forhold til at håndhæve gældende lov,” siger Veronica Pisinger.
Drikker alkohol hjemme hos andre
De 15-24-årige fra undersøgelsen, der drikker alkohol, er også blevet spurgt om, hvordan de har fået fat på alkohol, sidste gang de drak. Her svarer den største andel, ca. 50 procent, at de har købt det i supermarkeder, mens den næsthøjeste andel svarer henholdsvis barer, caféer, restauranter eller natklubber. Dette gælder for cirka 40 procent blandt unge kvinder og 33 procent blandt unge mænd.
De unge er ligeledes blevet spurgt, hvor de har drukket alkohol inden for de seneste 30 dage. I alle aldersgrupper angiver den største andel at have drukket alkohol hjemme hos andre. Det gælder for 66 procent af de 15-årige, 70 procent af de 16-17-årige og 58 procent af de 18-24-årige.
Der er også en del, der har indtaget alkohol på deres skole eller uddannelsessted. Dette gælder især for de 16-17-årige, hvor cirka 25 procent har drukket på deres skole/uddannelse inden for de seneste 30 dage. Blandt de 15-årige gælder det 5,5 procent, mens det er 16 procent blandt de 18-24-årige.
Ifølge Veronica Pisinger er det tanken, at rapporten kan udgøre et sammenligningsgrundlag for efterfølgende målinger.
”Formålet med undersøgelsen er at danne et sammenligningsgrundlag, så vi kan følge med i, hvordan unges alkoholforbrug og oplevelse af tilgængelighed og kontrol ændrer sig, såfremt der indføres ny lovgivning eller regulering på området,” siger hun.
Figuren viser andelen af de unge, opdelt på alder, der nogensinde har købt alkohol i henholdsvis supermarkeder, kiosker/tanke, vin- og spiritusforhandlere og på barer, caféer, restauranter og natklubber:
Kontakt: Forsker Veronica Pisinger, tlf.: 6550 7748, e-mail vepi@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.