Uge 18 2024

Afhængig af sociale medier? Så har du højere risiko for at blive isoleret og ensom

Instagram. Facebook og TikTok. Sociale medier skal forbinde mennesker. Men de kan også gøre præcis det modsatte, viser nyt dansk studie.

Sociale medier gør det nemt at skabe kontakt og følge med i andre menneskers liv.

Men er man afhængig af sociale medier og for eksempel konstant skal tjekke opdateringer eller poste billeder af sig selv, kan det ifølge et nyt studie føre til færre venskaber, ensomhed og depression.

Studiet er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed og netop publiceret i tidsskriftet International Journal of Mental Health and Addiction.

Det bygger på data fra næsten 2.000 danskere i alderen 16-64 år, der to år i træk har svaret på spørgsmål om deres brug af sociale medier, deres mentale helbred og sociale relationer.

Det er første gang i en dansk kontekst, at forskere har undersøgt de potentielle konsekvenser af at være afhængig af sociale medier.

”Personer, der er afhængige af at være på sociale medier, har betydeligt højere risiko for at udvikle depression, føle sig ensomme og miste tætte sociale relationer sammenlignet med personer, der ikke er afhængige,” forklarer forsker og studiets hovedforfatter, Ziggi Santini.

Omkring 86.000 er afhængige

At være afhængig af sociale medier er ikke en klinisk anerkendt afhængighedsdiagnose. Ikke desto mindre kan det ifølge Ziggi Santini sammenlignes med andre typer af afhængighed.

”I studiet defineres afhængighed af sociale medier ud fra en række kernesymptomer, som kendes fra andre former for afhængighed, såsom ludomani, overspisning eller alkoholafhængighed. Afhængighed af sociale medier kommer blandt andet til udtryk ved, at man har svært ved at tænke på andet end sociale medier, har behov for at bruge dem mere og mere, og forsømmer sine forpligtelser, sit arbejde eller sine studier på grund af sit forbrug. Det kan også være, at man forsøger at skære ned på sit forbrug, men uden succes.”

Ifølge studiet er lidt over to procent af danskere i alderen 16-64 år afhængige af sociale medier. Det svarer til ca. 86.000 danskere.

Dertil kommer, at 60 procent har symptomer på afhængighed, men ligger under grænsen for decideret social medieafhængighed, mens de resterende ingen symptomer har.

Mister relationer

Hvad angår de to procent, der er decideret afhængige af sociale medier, viser studiet, at deres afhængighed er forbundet med en markant øget risiko for en række negative konsekvenser.

De har 4,5 gange større sandsynlighed for at føle sig ensomme året efter, og 3 gange større sandsynlighed for at udvikle en depression. Derudover viser resultaterne, at afhængighed af sociale medfører en risiko for, at man har færre tætte sociale relationer året efter.

”Det vil sige, at afhængighed af sociale medier ikke alene øger risikoen for, at man vil føle sig ensom og isoleret på et senere tidspunkt. Man er også i højere risiko for, at éns sociale netværk simpelthen bliver mindre over tid,” siger Ziggi Santini

En forklaring kan ifølge forskerne være, at man bliver selvoptaget og hele tiden skal lægge ’selfies’ op. Dét kan dels være tidskrævende og trække fokus væk fra venner og familie, dels kan det føre til, at éns relationer lægger afstand til én, fordi de føler, at forbruget af de sociale medier fylder for meget.

”En anden forklaring kan være, at personer, der er afhængige af sociale medier, kan falde ned i et digitalt kaninhul af negativt indhold, som gør dem deprimerede og mistænksomme på omverdenen, hvilket påvirker, hvordan de interagerer med andre. Det kan føre til, at de trækker sig fra deres relationer, eller, at deres relationer gør det.”

Nedadgående spiral

Forskerne har også undersøgt, om det modsatte gør sig gældende: Om det er dårligt mental helbred og ensomhed, der fører til afhængighed af sociale medier.

Resultaterne viser, at det går i begge retninger. Det fortæller seniorforsker Susan Andersen, der har været med til at udarbejde studiet:

”Dårligt mentalt helbred og ensomhed er begge forbundet med øget risiko for at udvikle en afhængighed af sociale medier året efter. Det vil sige, at der er tale om en nedadgående spiral, hvor mentale helbredsproblemer og følelser af ensomhed øger risikoen for at udvikle en afhængighed, som igen øger risikoen for et dårligere mentalt helbred og social isolation på et senere tidspunkt”.

Skal afhængigheden forbygges, er det ifølge Susan Andersen vigtigt at fremme mental og social trivsel i befolkningen.

”Andre vigtige forebyggelsesstrategier handler om at begrænse forbruget af sociale medier især blandt børn og unge, og at sætte ind imod de afhængighedsskabende algoritmer, der ofte ligger bag de sociale medier,” siger hun.

Kontakt: Forsker Ziggi Santini, e-mail: zisa@sdu.dk, tlf.: 6550 7723, eller seniorforsker Susan Andersen, e-mail: suan@sdu.dk, tlf.: 6550 7816, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

studie