Uge 24 2024

Små børn sidder for meget foran en skærm i forhold til anbefalingerne

Børnehavebørn på 4 år bruger skærme langt mere, end hvad både verdenssundhedsorganisationen WHO og Børns Vilkår anbefaler. Det viser den første nationale undersøgelse af de 4-åriges skærmbrug.

Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler, at små børn højst har én times stillesiddende skærmtid dagligt. Og fra Børns Vilkår lyder det, at små børn maksimalt må sidde foran en skærm 45 minutter dagligt.

Alligevel bruger størstedelen af alle danske 4-årige langt mere tid foran en skærm i hverdagen og især i weekenden, hvor forbruget stiger markant.

Statens Institut for Folkesundhed har spurgt forældre til over 5.300 børn, der netop er fyldt 4 år, om deres børns skærmforbrug.

I alt overskrider 61 procent af børnene anbefalingerne fra Børns Vilkår, og 84 procent af børnene overskrider anbefalingerne i weekenden.

I gennemsnit bruger de små 1 time og 10 minutter foran en skærm på hverdage og lidt over 2 timer på weekenddage.

Skærmforbrug kan være højere

Professor i børn og unges sundhed Trine Flensborg-Madsen, der står bag undersøgelsen, er overrasket over resultaterne.

At så mange forældre lader deres børn se mere skærm i forhold til anbefalingerne, er bemærkelsesværdigt. Vi ved ikke, hvad det skyldes. Men uanset hvad er det godt at få tallene belyst. Især fordi flere og flere studier peger på, at der stort set ikke er positive konsekvenser for små børn ved at sidde foran en skærm. De fleste studier viser, at det er dårligt for barnets udvikling,” siger hun.

Trine Flensborg-Madsen tilføjer, at skærmforbruget kan være endnu højere, end dét undersøgelsen viser, da alle data er selvrapporterede. Det er forældrene, der har estimeret deres børns forbrug, og de husker måske ikke børnenes forbrug eller kender ikke det reelle omfang.

Ser YouTube

Det er stort set alle 4-årige, 99 procent, der benytter en skærm, og hvert tredje barn ejer sin egen smartphone eller tablet. Samtidig viser undersøgelsen, hvad de små benytter skærmene til.

Favoritterne er film og serier på blandt andet Ramasjang, Netflix, DRTV eller Disney+.

Indhold fra YouTube er også populært. I alt ser 46 procent af de 4-årige indhold på YouTube, især i weekenden, hvor de er på YouTube knap én time om dagen. Og dét er noget, der bekymrer børneprofessoren:

”Meget af det indhold, der er på YouTube, er designet til at fastholde børn foran skærmen i længst mulig tid. Der er også masser af indhold, der kan være direkte skadeligt for børn. Og hvis børnene får frit slag, kan det være svært for forældrene at vide, hvad barnet har set,” siger hun.

Cirka hvert femte barn bruger en skærm under morgenmaden, og næsten hvert tiende barn gør det under aftensmaden.

Omkring halvdelen af alle forældre oplyser, at deres barn ikke har faste rammer for, hvor meget tid de må bruge på skærmenheder.

Undersøgelsen viser også:

• Skærmbrug er mest udbredt om eftermiddagen, hvor op mod 73 procent af børnene benytter det.
  •  Efter aftensmad benytter 34 procent af børnene en skærm i hverdagen, mens 44 procent benytter én i weekenden.
  • Cirka 4 ud af 5 børn har fået lov at benytte en smartphone eller en tablet selv, når de fylder 4 år.
  • Hvert tredje barn var mellem 2 år og 3 år, da de første gang fik lov at benytte en smartphone eller en tablet selv.
Kontakt: Professor Trine Flensborg-Madsen, e-mail: tfl@sdu.dk, tlf.: 6137 9727, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.
Vil du vide mere?

Redaktionen afsluttet: 12.06.2024