Uge 25 2024

Online alkoholbehandling har god effekt på en særlig gruppe borgere

En ny type alkoholbehandling, der foregår online, har succes med at få borgere tidligere i behandling samt fastholde dem. Samtidig er det lykkedes at rekruttere borgere, der normalt ikke henvender sig til behandling i det offentlige system.

Normalt foregår alkoholbehandling i offentligt regi ved fysisk fremmøde i et ambulatorium, hvor personer, der ønsker at reducere eget alkoholforbrug, sidder i samme rum som behandleren.

Men ifølge et nyt studie kan en anden type af behandling også bruges med fordel – især, hvis man ønsker at få fat og fastholde en særlig gruppe borgere, som sjældent ses i ambulatorierne.

Studiet er netop publiceret i det internationalt anerkendte videnskabelige tidsskrift The Lancet Digital Health.

Statens Institut for Folkesundhed har sammenlignet alkoholbehandling, der foregår online, med alkoholbehandling ved fysisk fremmøde.

Omkring 350 personer med et problematisk alkoholforbrug har deltaget i et randomiseret kontrolleret studie, hvor den ene halvdel har modtaget behandling online, og den anden halvdel er mødt op fysisk til deres behandling.

Kommer tidligere i gang

Studiet viser, at online behandling får folk tidligere i gang, og at de også i højere grad holder fast i behandlingen i forhold til personer, der modtager den sædvanlige behandling i et ambulatorium.

Dertil appellerer online behandling til en ”ny” gruppe borgere, der kun sjældent ses i de offentlige behandlingstilbud, forklarer projektleder og ph.d.-studerende Kia Kejlskov Egan:

”Typisk er de borgere, der benytter de offentlige alkoholbehandlingstilbud, mænd, der har haft et problematisk alkoholforbrug i over 10 år. De har som regel en kortere uddannelse, ligesom mange er arbejdsløse. Men her er det lykkedes at rekruttere borgere med en anden profil. Flere er i arbejde, flere har en videregående uddannelse, de er yngre, og der er også flere kvinder.”

En anden vigtig forskel er ifølge professor Janne Tolstrup, at denne ny gruppe henvender sig på et tidspunkt, hvor deres alkoholforbrug ikke er så massivt.

”Det er en interessant målgruppe i forebyggelsesøjemed, fordi de ikke er så langt i deres misbrug og er motiverede til at komme i behandling. Man kan bedre nå at hjælpe, inden alkoholen eventuelt bliver så problematisk, at de bliver fyret, skilt og mister deres familie,” siger Janne Tolstrup.

Appellerer til travle mennesker

I studiet er deltagerne primært rekrutteret via sociale medier. Og der er bevidst arbejdet med positiv kommunikation i rekrutteringsmaterialet i forsøget på at nå andre målgrupper end dem, der typisk henvender sig i de offentlige behandlingstilbud.

”Vi har forsøgt at italesætte både behandlingen og dét at have et problematisk forbrug på en anderledes måde. Vi har for eksempel talt om rådgivning fremfor behandling og om gevinsterne ved at ændre alkoholvaner fremfor ulemperne ved ikke at gøre det. Og dét har vist sig at tale til denne målgruppe. De har velfungerende liv og ikke noget massivt misbrug og kan derfor bedre se sig selv i en kommunikation, der ikke er for problematiserende,” forklarer Kia Kejlskov Egan, der tilføjer, at online behandling tilsyneladende appellerer til travle mennesker i job.

”Online formatet giver fleksibilitet, det er let at integrere i hverdagen, og man kan også lettere skjule, at man modtager behandling, når den kan foregå på en skærm for eksempel i éns eget hjem og ikke behøver tage til et ambulatorium. Det har vist sig at have stor betydning for denne målgruppe,” siger Kia Kejlskov Egan.

Studiet viser også, at begge metoder har samme effekt, hvad angår at reducere folks alkoholforbrug. Begge behandlinger viste at halvere deltagernes alkoholforbrug efter 12 måneder.

Forskningsprojektet er sket i samarbejde med Novaví, der har stået for selve alkoholbehandlingen.

TrygFonden har støttet Statens Institut for Folkesundheds evaluering af projektet.

Kontakt: Ph.d.-studerende og projektleder Kia Kejlskov Egan, tlf.: 6550 7741, e-mail: kiae@sdu.dk, og professor Janne Tolstrup tlf.: 6550 7735, e-mail: jest@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Redaktionen afsluttet: 19.06.2024