Uge 37 2024

Ondt i ryggen koster samfundet dyrt

Danmark er en nation med dårlig ryg, og det koster dyrt i form af tabt produktion grundet sygefravær, førtidspension og tidlig død. Særligt kvinder rammes af lænderygsmerter.

Rygsmerter er en af de største folkesygdomme i Danmark. Omkring 1 mio. danskere har enten haft ondt i ryggen inden for de seneste 14 dage eller lider af en nuværende eller tidligere diskusprolaps.

Det viser en analyse fra Statens Institut for Folkesundhed.

Det store antal personer med rygsmerter betyder årligt en ekstra samfundsomkostning på ca. 33,5 milliarder kroner i tabt produktion sammenlignet med personer uden lænderygsmerter i alderen 16-66 år.

Analysen er baseret på besvarelser fra Den Nationale Sundhedsprofil 2021, hvor 174.800 personer i alderen 16 år eller ældre har angivet, om de har oplevet lænderygsmerter.

Hovedparten af omkostningerne skyldes nytilkendte førtidspensioner. Derudover bidrager langvarigt sygefravær og tidlig død også væsentligt til det samlede produktionstab.

Førtidspension er den største udgiftspost

Det er især blandt mænd i alderen 50-66 år og kvinder i alderen 30-49 år, at de største økonomiske tab ses.

"Førtidspension står for størstedelen af det samlede produktionstab, og her skiller kvinderne sig særligt ud. Kvindernes produktionstab som følge af nytilkendt førtidspension er tre gange større end mændenes," forklarer forsker Isabelle Pascale Mairey, der står bag analysen.

Analysen er udarbejdet for Gigtforeningen.

Figuren nedenfor viser det ekstra produktionstab som følge af langvarigt sygefravær, førtidspension og tidlig død for personer med lænderygsmerter i 2021, opdelt efter køn.

Førtidspension er den største udgiftspost

Det er især blandt mænd i alderen 50-65 år og kvinder i alderen 30-49 år, at de største økonomiske tab ses.

Analysen er udarbejdet for Gigtforeningen.

Ekstra omkostninger i produktionstab er opgjort blandt personer med lænderygsmerter sammenlignet med personer uden lænderygsmerter, der har samme køn, alder, uddannelse og sygelighed fraset reumatiske sygdomme.

Kontakt: Forsker Isabelle Pascale Mairey, tlf.: 6550 7709, e-mail: ipa@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Vil du vide mere?

Rapport