Søg
Studerende
Ansatte
Find
STEM uddannelsesinnovation
STEM uddannelsesinnovation
Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG)
Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) er et tværfagligt forskningscenter, som arbejder med at inspirere til engagerende og lærerige oplevelser med natur, naturfag, naturvidenskab, matematik og teknologi i dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelse, universitet og igennem hele livet.
Visionen er at være et væksthus for STEM uddannelsesinnovation – og at være internationalt anerkendt for det.
Forskningscenteret huser forskere fra flere institutter på Det Naturvidenskabelige Fakultet på SDU, og huser det strategiske forsknings- og uddannelsespartnersskab Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL), som er et samarbejde mellem professionshøjskolerne UC SYD, UCL og SDU.
Seneste nyheder
Projekt
25.02.2022
Kan gymnasieelever bidrage til forskningen?
Et sideprojekt til Citizen Science-projektet "Et Sundere Syddanmark" inddrager 2.g-elever i aktuel forskning. Projektet har tidligere vist, at gymnasieeleverne kan bidrage positivt til forskningen, og at de desuden selv får styrket deres læring ved at bidrage. Sideprojektet går i gang i uge 9 og munder ud i en konkurrence til maj.
Førsteårsprojekt
08.02.2022
Fem matematikstuderende vinder formidlingspris for deres førsteårsprojekt
I deres førsteårsprojekt har Cecilie Bruun Flink, Celina Vestergaard Danielsen, Christian Vikelgaard Liebst, Liv Aamand Andersen og Nanna-Louise Holm Struck taget fat i de nationale tests og spørgsmålet om, hvorfor de går galt.
Bevilling
26.11.2021
Ny bevilling til Space Club SDU fra Teknologipagten
Med en bevilling fra Teknologipagten skal undervisere og studerende på Syddansk Universitet i fremtiden være med til at udvikle STEM-undervisning inden for rumvidenskab.
Forskning
24.11.2021
Online Verdensmålsforum
LSUL inviterede til online Verdensmålsforum 1. december 2021 kl. 13-15 med oplæg af postdoc Stine Mariegaard og postdoc Martin Hauberg-Lund Laugesen. Verdensmålsforummet var på ZOOM og åbent for alle.
Konference
12.11.2021
LabSTEM-konference 2021
Torsdag den 28. oktober mødtes 140 pædagoger, lærere og vejledere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, ansatte og studerende fra professionshøjskoler og universiteter og konsulenter fra hele landet til LabSTEM-konference i Odense med storskala, levende formidling af hvordan Matematik kan integreres med S, T og E i STEM.
Billedserie
01.11.2021
Hvordan er den kulinariske oplevelse, når maden serveres på en petriskål?
Da SDU d. 1. november 2021 fik besøg af CESE’s ledelse, gik spisning, vidensformidling og design op i en højere enhed.
Ph.d.-forsvar
16.10.2021
Oplevet udvikling af PCK i natur/teknologi – også et kollegialt og materielt anliggende
Jens Jakob Ellebæk forsvarer sit ph.d.-projekt ”Oplevet udvikling af Pedagogical Content Knowledge (PCK) i natur/teknologi” på SDU den 21. oktober 2021.
Uddannelsessystem
04.10.2021
Fra STEM til rumfart
Der forestår stadig en række udfordringer med at få grundideerne bag STEM integreret i uddannelsessystemet. En udfordring er, at fagprofessionelle og elever kan have vanskeligt ved at se fordelene ved dette. Her kan Danmarks stærke forskningsmiljøer indenfor rumforskning virke som inspiration.
Debat
30.09.2021
En tværgående STEM-undervisning
Tre forskeres bud på, hvordan man kan udvikle undervisning gennem samskabelse og lette transferbyrden fra de unges skuldre.
Matematik/naturfag
16.09.2021
Elever forstår det faglige bedre ved at udvikle modeller
For at undersøge og styrke elevernes modelleringskompetencer i matematik og naturfag har lektor og ph.d. Claus Auning arbejdet med to opgaver i flere udskolingsklasser: nedsivning af vand i forskellige jordlag og en imploderet tankvogn. Arbejdet med at udvikle modeller hjælper eleverne til at forstå fænomener og anvende abstrakt viden.
Ledelse
03.09.2021
Leder af CESE er fra SDU
Gitte Miller Balslev starter den 1. oktober som leder af det nystartede Center of Excellence in Science Education (CESE), som skal løfte forskningsdelen i millioninvesteringen i Naturfagsakademiet (NAFA). NAFA-programmet skal fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen.
STEM
03.09.2021
Matematikkens rolle i STEM
Der er en stigende bekymring for matematikkens rolle i STEM (Science Technology Engineering Mathematics). En bekymring for, at den falder i baggrunden og ikke får den opmærksomhed, den bør have som central spiller i alle naturvidenskabelige fag.
Samarbejde
02.09.2021
Nyt tre-årigt LSUL-partnerskab
Parterne bag Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) – professionshøjskolerne UCL og UC SYD og Det Naturvidenskabelige Fakultet på SDU – fortsætter og videreudvikler det mangeårige samarbejde.
Portræt
05.07.2021
Gymnasielæreren, der blev topforsker
Professor Claus Michelsen har brugt et langt forskerliv på at sætte den praksisnære matematikundervisning på dagsordenen. Nu er han – næsten – klar til at gå på pension.
21.11.2019
Lancering af MatOnline
I dag lanceres MatOnline – en online matematik avis.
Ph.d.-forsvar
18.11.2019
"Udvikling af matematisk ræsonnementskompetence - et overblik over tilgange, undersøgelser og metoder i et ph.d.-projekt."
Den 6/12-2019 kl 13 skal LSULs Dorte Moeskær Larsen forsvare sin ph.d.-afhandling 'Developing reasoning competence in inquiry-basedmathematics teaching'.
01.11.2019
Lars Seidelin i P1s 'Så vidt vi ved'
Den 31/10-2019 var LSULs Lars Seidelin i P1s 'Så vidt vi ved'
Ph.d.-forsvar
03.10.2019
“Creating interest in marine biology and natural sciences: Potentials and pitfalls of using live-stream video and integrating it in a teaching program”
Den 11/10-2019 kl 13 skal LSULs Lars Seidelin forsvare sin Ph.D-afhandling.
01.07.2019
Afslutningskonference for CROSSCUT
CROSSCUT projektet nærmer sig sin afslutning og i den forbindelse afholdes konference om tværfaglighed hos leadpartneren, CIEP (Frankring), den 29. august 2019.
09.05.2019
5 års fødselsdagsseminar
LSUL bliver 5 år og det fejerer vi den 29. maj 2019 fra 10.00 til 12.00 med et fødselsdagsseminar, hvor juniorprofessor Susanne Weßnigk fra Leibniz University Hannover vil holde oplæg om kvantefysik og energiforståelse i skoler og skolelaboratorier.
01.04.2019
Lancering af online kompetenceudviklingsprogram i tværfaglig undervisning
Den 26/4-2019 inviterer LSUL til lancering af CROSSCUTs online kompetenceudviklingsprogram i tværfaglig undervisning for lærere og lærerstuderende.
20.03.2019
LSUL på Big Bang 2019
LSUL vil igen i år være at finde på Big Bang konferencen, hvor centerleder Claus Michelsen vil være keynote speaker og Ph.d-stipendiat Stine Mariegaard vil opholde et oplæg og en workshop.
08.03.2019
LSUL rykker til Campus Odense
LSUL har holdt flyttedag og er nu at finde på Campus i Odense.
01.03.2019
Lars Seidelin ansat som videnskabelig assistent
Den 1. marts startede Lars Seidelin som videnskabelig assistent hos LSUL.
25.09.2018
Naturvidenskabens ABC
Undervisningsminister Merete Riisager har nedsat en ekspertgruppe der skal komme med forslag til Naturvidenskabens ABC. LSUL's leder, Claus Michelsen, er en af forskerne der skal være med til at give inspiration og input til ABC'en.
27.06.2018
Centerlederens kommentar
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Til næste år er det 60 år siden, at den britiske fysiker og litterat Charles Percy Snow udgav den lille debatbog ”The Two Cultures and the Scientific Revolution”. Bogen er et særdeles engageret debatindlæg om adskillelsen mellem den humanistiske og den teknisk-naturvidenskabelige kultur. Snow beskriver en kløft mellem de to kulturer præget af gensidig uvidenhed, fordomme og arrogance - ikke mindst fra den humanistiske kultur.
27.06.2018
Undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematik og naturfag
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Dorte Moeskær Larsen fra LSUL deltager i podcasten 'Stemmer fra skolen'.
27.06.2018
Science i børnehøjde
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Energi i børnehøjde i Sønderborg og Fredericia har masser af energi.
27.06.2018
Teknologiforståelse
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Programmering og modellering, droner og robetter, samt PANaMa Camp.
27.06.2018
På tværs i uddannelsessystemet
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Universitetsuddannelse med fokus på undervisning
11.01.2018
Samarbejde vil sætte droner og robotter på skemaet i gymnasiet
Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, Dronecenteret ved Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitetsbibliotek og Mulernes Legatskole i Odense indgår samarbejde, som vil sætte droner og robotter på skemaet i gymnasiet som et fagligt og didaktisk redskab til anvendelsesorienteret og autentisk undervisning på gymnasiets nye studieretning i matematik -fysik-kemi med særligt fokus på droner og robotter.
09.10.2017
Konference: Science og Teknologi i børnehøjde
Mandag d. 20. november 2017, kl 9-16 afholdes konferencen Science og Teknologi i børnehøjde på Syddansk Universitet, Odense
Ph.d.-forsvar
05.09.2017
Ph.d.-forsvar: Science Camps - aspekter af deltageres og underviseres udbytte
Tirsdag d. 5. september 2017 forsvarer Linda Ahrenkiel sin ph.d.-afhandling med titlen ”Science Camps - aspekter af deltageres og underviseres udbytte”.
04.05.2017
Gymnasielærere samlet om fagsamspil
Hvad har fagene matematik og biologi med hinanden at gøre? Det spørgsmål har 70 gymnasielærere fra Region Nordjylland, Midtjylland og Sjælland haft et særligt fokus i skoleåret 2016/2017.
Ph.d.-forsvar
07.12.2016
Motivation som faktor i studievalg, fastholdelse og præstation på naturvidenskabelige uddannelser
Fredag 16. december 2016 forsvarer Nadia R. D. Kristensen sin ph.d.-afhandling med titlen ”Motivation som faktor i studievalg, fastholdelse og præstation på naturvidenskabelige uddannelser”.
31.05.2016
Nyt forskningsprojekt i samarbejde med IPN: PANaMa - Perspektiver på arbejdsmarkedet med naturvidenskab og matematik
Hvordan kan undervisningen i Matematik og Science modvirke manglen på kvalificeret arbejdskraft i den dansk-tyske region? Projektet PANaMa ønsker at integrere viden om regionale karriere- og uddannelsesmuligheder i matematik og naturfagsundervisningen.
17.08.2015
Specialeforsvar - Faglig identitet og undervisning i gymnasiefagene Religion og Fysik
Onsdag d. 12. august forsvarede Per Haystrup Feddersen sit kandidat speciale med titlen: ”Faglig identitet og undervisning i gymnasiefagene Religion og Fysik”.
24.04.2015
Manfred Euler tiltrådt som adjungeret professor
27.03.2015
Samarbejde om biologi og matematik i gymnasiet.
19.08.2014
Hands-on aktiviteter på Fjord & Bælt Centeret
Projektet Turisme, Menneske, og Natur har denne sommer afholdt en række events på de fire oplevelsescentre der samarbejder i projektet. I dag var turen kommet til Fjord & Bælt i Kerteminde.
31.07.2014
Konference: Tourism and Public Awareness of Man-Nature Relations
Konference om samspillet mellem turisme, science centre og læring
09.08.2013
Ny bog om professionelle læringssfælleskaber
En ny bog sætter fokus på den fælles udvikling af undervisningen i vores skoler
05.08.2013
Nyt tværfagligt undervisningsmateriale
Et nyt tværfagigt undervisningsmateriale til gymnasiets kemi og matematikundervisning bruger kemien til at understøtte elevernes matematiske erkendelser
12.06.2013
Unge forskere fra Tyskland og Danmark i udveksling
Symposium for ph.d.-studerende og studerende
15.01.2013
Ny ph.d.-studerende på NAMADI
Ny erhversph.d.-studerende er startet i et samarbejde mellem Naturama, Svendborg og Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik
Aktuelt
-
Artikel
Ny artikel: Det gode børneliv i grundskolen
Undervisning i grøn omstilling bør praktiseres i et perspektiv, der ikke bare er elevens, men hele barnets, sådan at undervisningen fremmer det gode børneliv. Det kan du læse mere om i det nye MOV:E 12, hvor Connie Svabo, ph.d., professor og centerleder for FNUG, er medforfatter på en artikel sammen med resten af ledelsen fra Center for Grundskoleforskning.
Læs artiklen -
Forsvar
Et fælles sprog for problembaseret læring i Teknologi på HTX
Torsdag d. 31. marts 2022 forsvarer Mette Møller Jeppesen, projektleder på LamSTEM-Nord, sin ph.d. om et koordineret sprog til problembaseret læring i faget Teknologi på HTX. Som en del af sin ph.d. har hun udarbejdet en undervisningsbog, der skal styrke fagtraditionen i Teknologi og understøtte den enkelte lærer i at anvende problembaseret læring som undervisningstilgang.
Få en invitation -
Udstilling
Aktuel udstilling i krydsfeltet mellem kunst og forskning
Lige nu kan du opleve udstillingen ”Datakoreografier” på Catch i Helsingør. Udstillingen er et transdisciplinært samarbejde mellem forskningsprojektet ”Choreographies for Connected IT Systems” og en række kunstnere, som med inspiration fra koreografisk programmering undersøger vores forståelse af faglig viden og levet erfaring. Du kan opleve udstillingen selv eller se mere via linket.
Se video -
MatKult
Femte udgave af MatOnline er netop udkommet
I femte udgave kan du læse artikler om: Hvilken hører ikke til-opgaver, fortidens kvindelige matematikere, det kvalitative og det kvantitative land og grænselandet derimellem, matematik og etik samt matematisk magi i korttricks.
Læs MatOnline her