Skip to main content

Delpolitik for Uddannelse

Uddannelser med relevans, sammenhæng og høj faglighed

Uddannelsesforløb af høj kvalitet understøtter, at de studerende opnår stærke akademiske og praktiske kompetencer, der skaber værdi for både den studerende, universitetet og samfundet. Vi udvikler derfor løbende vores uddannelsesaktiviteter og uddannelsesportefølje med et fokus på både relevans, den bedst mulige tilrettelæggelse, og høj kvalitet i form af forsknings- og vidensbasering.

Universitet Uddannelse Undervisning

Se politikkens mål for:

På Syddansk Universitet udvikler vi løbende vores uddannelser, så de altid har tydelig relevans i relation til samfundets behov og fremtidens udfordringer. Uddannelserne skaber rammer for de studerendes faglige udvikling og akademiske dannelse og for, at de studerende opnår muligheder og forudsætninger for at få et godt arbejdsliv og for at bidrage positivt til samfundsmæssig og akademisk udvikling.

Standarder for praksis

Uddannelsernes relevans sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Uddannelsens beskæftigelsesprofil og -muligheder er tydelige for de studerende og for omverdenen.

  2. Studerende, der gennemfører et afrundet uddannelsesforløb, har mulighed for at gennemføre et forløb med eksterne samarbejdspartnere (fx projektorienteret forløb eller klinisk ophold) og for at gennemføre en del af uddannelsen i udlandet.

  3. Uddannelsens faglige profil, indhold og vægtning af områder udvikles af fagmiljøer i samarbejde med aftagerpaneler og andre relevante, eksterne aktører, som har viden om samfundets behov.

  4. Uddannelsens relevans evalueres og udvikles systematisk som beskrevet i årshjul og fakultære udmøntninger ved hjælp af nøgletal for ledighed samt tal for beskæftigelse, tilkendegivelser fra studerende, undervisere, dimittender, alumner, eksterne eksperter og aftagere.

Solid viden og forskning som fundament

Uddannelser og uddannelsesaktiviteter på Syddansk Universitet er altid – uanset type – forankret i forskning, viden og praksis. Det afspejler sig ved, at der i alle elementer i uddannelsen er en stærk og synlig tilknytning til relevante fagmiljøer, herunder at uddannelsen eller uddannelsesaktiviteten løbende udvikles og tilrettelægges i tæt samarbejde med relevante forsknings-, videns- og praksismiljøer.

Standarder for praksis

Uddannelsernes forsknings-, videns- og praksisbasering sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Uddannelserne og deres fagelementer udvikles – både ved etablering og løbende – med tilknytning til og forankret i relevante, aktive forsknings- og fagmiljøer i forhold til det konkrete uddannelsesniveau.

  2. Det er tydeligt for studerende, at uddannelserne er forsknings- og vidensbaserede, og at der er mulighed for direkte kontakt til forskere og eksperter – enten fordi de studerende møder disse gennem uddannelsen, eller fordi der er mulighed for løbende deltagelse i forskningslignende og faglige aktiviteter.

  3. Uddannelsernes tilknytning til aktive forsknings- og fagmiljøer og studerendes kontakt til forskere sikres systematisk. Der inddrages kvalitative og kvantitative data fra bl.a. studenterrettede undersøgelser og nøgletal for forskningsdækning.

Sammenhæng og progression

På Syddansk Universitet tilrettelægger vi uddannelserne, så de understøtter, at universitetets studerende kan opnå de kompetencer, som uddannelserne sigter imod, og så niveau og kompetenceprofil svarer til den danske kvalifikationsramme. Samtidig er der progression og sammenhæng mellem uddannelsens forskellige studieaktiviteter hvad angår adgangskrav, indhold, læringsmål, undervisnings- og prøveformer samt arbejdsbelastning.

Standarder for praksis

Uddannelsernes sammenhæng og progression sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Uddannelsers opbygning og progression er tydelig for de studerende, herunder også hvordan indhold, niveau og læringsaktiviteter på første år er tilrettelagt under hensyntagen til uddannelsens adgangskrav.

  2. Uddannelsen tilrettelægges og udvikles løbende med fokus på, at der er en faglig progression og sammenhæng mellem adgangskrav, struktur, læringsmål, kompetenceprofil samt valg af undervisnings- og prøveformer.

  3. Uddannelsens fagelementer og udprøvninger tilrettelægges både strukturelt og praktisk, så den kan gennemføres på normeret tid med en passende arbejdsbelastning.

  4. Uddannelsernes samlede indhold, progression og sammenhæng bliver evalueret og udviklet med inddragelse af bl.a. nøgletal for studietid, eksamensstatistik, studieintensitet, undervisningsaktiviteter og frafald, fagmiljøerne, eksterne eksperter, indkomne rapporter fra censorkorps samt evalueringer og andre tilkendegivelser fra studerende og undervisere.

Sidst opdateret: 13.08.2024