Skip to main content

Delpolitik for Universitet

Rammer der fremmer trivsel og gennemførsel

Det informerede uddannelsesvalg og den gode begyndelse på en uddannelse er vigtige forudsætninger for, at studerende gennemfører et uddannelsesforløb, der skaber værdi for dem selv og for samfundsudviklingen nationalt og internationalt. Vi tilbyder studerende en veltilrettelagt og inkluderende indgang til Syddansk Universitet både før og efter studievalg. Universitetets studerende møder et studiemiljø, der sætter faglighed i centrum, giver gode betingelser for trivsel og gennemførsel og skaber mulighed for, at studerende kan påvirke rammerne for den uddannelse, de går på.

Universitet Uddannelse Undervisning

Se politikkens mål for:

Det informerede uddannelsesvalg

På Syddansk Universitet udvikler vi løbende rammerne for mødet med universitetet, så potentielle studerende får et realistisk og tidssvarende billede af uddannelserne, hvilke krav der stilles til det at være studerende, og hvordan uddannelsesforløb kan styrke kompetencer og faglig udvikling i forhold til beskæftigelse. Indsigt i uddannelsernes krav, indhold, organisering, kompetenceprofiler og fremtidige beskæftigelsesmuligheder kvalificerer samtidig grundlaget for at vælge uddannelse.

Standarder for praksis

Det informerede studievalg sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Det skal være tydeligt for potentielle ansøgere, hvad uddannelsernes profil er. Præsentationer skal informere om uddannelsens adgangskrav og indhold, muligheder når uddannelsen er afsluttet, relevante studievalgsaktiviteter samt det studieliv, der er omkring uddannelsen.

  2. Potentielle ansøgere har adgang til kompetent rådgivning om relevante uddannelsesmuligheder på Syddansk Universitet og livet som studerende på Syddansk Universitet, og der gennemføres en bred vifte af brobygningsaktiviteter og informationsarrangementer.

  3. Information til og aktiviteter for potentielle ansøgere evalueres og udvikles systematisk med inddragelse af tilkendegivelser fra potentielle ansøgere og optagne studerende samt relevant viden på området.

Den gode introduktion

Det er et kontinuerligt fokus, at vi på Syddansk Universitet tilrettelægger studiestarten og øvrige introduktioner, så den giver alle studerende – uanset baggrund og eventuelle særlige udfordringer – mulighed for at udvikle sig som universitetsstuderende, blive en del af et fagligt fællesskab og forberede sig på fremtidig beskæftigelse. Med udgangspunkt i den nyeste viden og i dialog med studerende udvikler vi trygge og inkluderende introduktioner, der i omfang og indhold er tilpasset det relevante uddannelsesforløb. Vi introducerer også den studerende til uddannelsen på en måde, som fremmer hensigtsmæssige arbejdsformer i og uden for undervisningen, og som giver et godt grundlag for en succesfuld gennemførelse af uddannelsen.

Standarder for praksis

Den gode introduktion sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. De studerende tilbydes et samlet introduktionsforløb, som er relevant, koordineret og hænger sammen med det videre studium.

  2. Informationen om uddannelsen og universitetet, som nye studerende modtager i løbet af introduktionen, er relevant og kommer på et hensigtsmæssigt tidspunkt.

  3. Introduktionsforløbet skal tilrettelægges, så alle studerende har mulighed for at deltage i en tryg og inkluderende introduktion, som giver en tidlig integration i sociale og faglige fællesskaber. Introduktionsforløbet skal bl.a. sikre, at studerende kender forventninger ift. arbejdsindsats og deltagelse på uddannelsen, og den skal give mulighed for at erfaringsudveksle og samarbejde med andre studerende fra egen og andre årgange.

  4. Introduktionsforløbet bliver systematisk tilpasset, evalueret og udviklet med inddragelse af bl.a. tilkendegivelser fra studerende og undervisere, samt nøgletal for frafald på første år.

Det gode studiemiljø

Syddansk Universitet er et godt sted at være studerende – såvel i som uden for undervisningen – og vi understøtter og udvikler det gode studiemiljø med fokus på de studerendes trivsel. Både det sociale, psykiske og fysiske studiemiljø vægtes højt, og for Syddansk Universitet har det høj prioritet, at arbejdet med at understøtte og udvikle det gode studiemiljø er videnbaseret og sker i dialog med de studerende.

Standarder for praksis

Det gode studiemiljø sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Det psykiske og sociale miljø på universitetet er altid kendetegnet ved gensidig respekt, og det er tydeligt for studerende, hvor man kan henvende sig, hvis man oplever, at nogen bliver udsat for grænseoverskridende adfærd.

  2. Universitetets indretning og fysiske og digitale faciliteter understøtter et godt studieliv, bl.a. gennem studiearbejdspladser, sammenhængende kommunikation, samt faciliteter, der understøtter socialt samvær, foreningsarbejde og uformelle læringsfællesskaber.

  3. Det fysiske, sociale og psykiske studiemiljø skal evalueres og udvikles løbende med inddragelse af evalueringer og andre tilkendegivelser fra studerende og undervisere samt med inddragelse af aktuel viden på området.

Indflydelse via råd, nævn og udvalg

Syddansk Universitet udvikler løbende sin organisation og administration, så studerende og ansatte har mulighed for at gøre deres indflydelse gældende på universitetet som helhed. Råd, nævn og udvalg på alle niveauer understøttes, så studerende og ansatte bl.a. kan bidrage til at gøre uddannelser og studiemiljø bedre.

Standarder for praksis

De studerendes og ansattes mulighed for indflydelse via råd, nævn og udvalg sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Det er tydeligt for studerende og ansatte, hvilke muligheder valgte og ikke-valgte har for at bidrage til kvalitetssikring og udvikling af uddannelser og universitetet som helhed gennem nævn, råd og udvalg, herunder også hvordan man kan blive valgt til råd, nævn og udvalg.

  2. Arbejdet i råd, nævn og udvalg er kendetegnet ved, at relevante informationer er tilgængelige for alle medlemmer, at sagsgange er gennemsigtige, og at medlemmerne har indflydelse på dagsorden og bliver inddraget i drøftelser.

  3. Studerende og ansatte, der vælges ind i råd, nævn og udvalg, forberedes på og understøttes i at kunne løfte opgaven bedst muligt.

  4. Der følges systematisk op på inddragelsen af de studerende og ansatte i kollegiale organer med inddragelse af studerende og ansattes tilkendegivelser samt erfaringer fra kollegiale valg.

Kvalificeret studie- og karrierevejledning

Studerende har altid adgang til præcis information og helhedsorienteret og brugervenlig vejledning i forhold til uddannelse, studieliv og fremtidigt arbejdsliv. Information og vejledning er tilgængelig, pålidelig og relevant, og den fremmer studerendes trivsel, giver mulighed for at træffe reflekterede uddannelsesvalg, og understøtter vejen gennem studiet og overgangen til videre karriere.

Standarder for praksis

Den kvalificerede studie- og karrierevejledning sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Det er klart for studerende, hvordan de får adgang til information og vejledning, der dækker centrale love og regler, gennemførsel, trivsel, karriere, tilrettelæggelse, afbrydelse og genoptagelse af studium.

  2. Universitetet har vejledningstilbud, som er forebyggende, opsøgende og tilgængelige fra studiestart og løbende gennem uddannelsesforløb. Vejledningen er kompetent, synlig, relevant, tilgængelig og sammenhængende, så studerende hjælpes videre, uanset hvor de henvender sig, og får den relevante information og rådgivning.

  3. Vejledningen på Syddansk Universitet evalueres og udvikles systematisk i dialog med studerende, ligesom universitetet løbende tilpasser informationer og tilbud om vejledning til de studerende med inddragelse af bl.a. informationer fra studenterrettede undersøgelser og dimittendundersøgelser.

Sidst opdateret: 13.08.2024