Klimajournalistik
Skovbrande i Sydeuropa, kæmpehagl i Italien og temperatur rekorder på stribe har desværre igen slået fast, at klima er den vigtigste dagsorden globalt, nationalt som lokalt og derfor afgørende vigtig at dække journalistisk.
Klima er en central del af journalistikken, - uanset om det drejer sig om politik, transport, flygtninge, forsvar, erhverv, sport osv., er klima en del af dagsordenen. Klima er ikke blot et emne enkelte fagjournalister skal dække, men et gennemgående og grundlæggende tema alle journalister må forholde sig til og arbejde med fremover.
Men klimastof er komplekst, kan være vanskeligt at forstå med mange modsatrettede interesser på spil. Og det passer ikke helt ind i den klassiske nyhedstænkning.
Kursets opbygning
På kurset vil vi derfor fra starten tage fat på de udfordringer der rammer klimajournalistikken – og se på hvad man kan gøre ved dem. Du bliver introduceret til en række balancer og modeller til brug, når klimahistorier skal udvikles og vinkles.
Herefter fokuserer vi på dem det hele handler om, nemlig brugerne: Hvordan kan du målrette din journalistik mod forskellige grupper og segmenter der har forskellige holdninger til klimaet. Og hvordan kan du involvere dem, så de både bliver motiverede og går fra holdning til handling.
Undervejs får vi besøg af en af verdens førende klimaforskere, der er en af hovedforfatterne til FNs Klimarapporter, der vil give os et crashkursus i klimaproblemernes baggrund, konsekvenser og løsninger. I den sidste del af forløbet ser vi på hvordan man selv kan udvikle et koncept for dækningen af klimaproblemerne – både som tema, kampagne og enkelte historier.
Endelig inddrager vi psykologien i form af det, der hedder bæredygtighedspsykologi, der kan gøre os klogere på, hvordan den menneskelige hjerne reagerer på klimakrisen, – og hvordan man kan bruge den viden til at motivere folk.