Ingen tegn på reduktion i spilletid efter kinesiske spilletidsmandater
Stigninde bekymringer om overdreven videospil har ført til at forskellige regeringer overvejer reguleringsforanstaltninger, der har til formål at reducere spilletid, især blandt unge.
I 2019 vedtog Kina 'Bekendtgørelse om forebyggelse af onlinespilafhængighed hos unge', som påbyder strenge spilletidsbegrænsninger for personer under 18 år.
Nye forskningsresultater viste ingen tegn på reduceret i spilletid efter implementeringen af spilletidsmandaterne. Trods reguleringen blev udbredelsen af spilletid ikke mindre. Professor Anders Drachen, SDU Metaverse Lab, var en af seniorforskerne bag det banebrydende arbejde.
Undersøgelsen, der er blevet offentliggjort i Nature Human Behavior, fremhæver udfordringerne ved at regulere online spiladfærd og opfordrer til yderligere forskning i virkningen af reguleringsforanstaltninger i teknologisektoren.
For mere information, se den originale forskningsartikel: https://www.nature.com/articles/s41562-023-01669-8 eller få hvidbogen fra: https://thedigitalobservatory.files.wordpress.com/2023/ 08/whitepaper_playtimeregulation.pdf