Skip to main content

Kom på banen og engagér dig i praktikken

Seks ugers praktik er en kort og intensiv periode, der ligger i forlængelse af forløbet ”Repræsentation og formidling af religion” på kandidatuddannelsen.

Det er en invitation til at koble teori og praksis og til at kaste sig engageret ind i opgaverne, fortæller kandidatstuderende Line Juul, der har været i praktik på UCC’s læreruddannelse i København.

 Fortæl om din oplevelse af praktikperioden.

 Til at begyndte med observerede jeg undervisningen, men var ret hurtigt i gang som en slags hjælpelærer, der gav sparring og respons, når der var øvelser og gruppearbejde.

Og så skulle jeg undervise! Jeg forberedte nogle oplæg ud fra et fastlagt emne, men jeg fik lov til selv at bestemme, hvordan jeg ville tilrettelægge det.

Det var fint nok at observere, men jeg fik rigtig meget med mig, da jeg fik afprøvet, hvordan det så er at stå foran de studerende, formidle stoffet og tilrettelægge et oplæg på egen hånd.

 Hvordan oplevede du sammenhængen mellem dine religionsfaglige kompetencer og praktikken?

 Jeg kan sagtens se, hvordan teorien peger hen i mod praksis, og jeg synes helt klart, at det er en bonus at have mulighed for at supplere teorien med det, der foregår i virkeligheden.

For virkeligheden er ofte en anden end den, vi kommer fra på universitetet. Derfor var det fint at opleve, hvordan der på den ene side er nogle klare rammer for indholdet, men at man som underviser samtidig har en frihed til at arbejde inden for dem på sin egen måde.

På Religionsstudier er det vores job at forholde os analytisk-kritisk til alt det, vi beskæftiger os med, også religionsdidaktikken, men vi når sjældent ud over bekendtgørelser og undervisningsmateriale.

Her var praktikken med til at lægge et ekstra lag på mine religionsfaglige kompetencer. På UCC er religionsundervisningen meget religionsvidenskabeligt funderet, men sådan er det ikke nødvendigvis alle steder, og jeg havde nogle gode diskussioner med underviserne om, at der kan være stor forskel på, hvordan undervisningen bliver tilrettelagt på de forskellige læreruddannelsesinstitutioner – noget man altså ikke kan læse sig til i bekendtgørelserne.

På den måde fik jeg helt klart brugt, men også suppleret, min viden og kompetencer fra Religionsstudier på en god måde.

 Er dit praktikforløb vejen til dit første job?

Det er svært at sige, men jeg i hvert fald fik et lille netværk, og underviserne var søde til at sige, at de ville lægge et godt ord ind for mig, hvis der dukkede noget op. Det var rigtig rart at få med.

Samtidig var det inspiration til, om jeg vil undervise – hvad enten det er på seminariet eller i gymnasiet. Det kan sagtens være den vej, jeg skal gå. Selvom det er blevet sværere at få undervisningsjob, har praktikken gjort mig mere bevidst om, hvad jeg vil, og hvad jeg skal arbejde henimod.

 Vil du give andre studerende tre gode råd til deres praktikforløb?

 Tag kontakt til praktikstedet i god tid! Jeg vil også anbefale, at man engagerer sig i det, man nu engang er i, for at få det fulde udbytte – ligegyldigt om det er ens drømmepraktik eller ej. Og kom selv så meget på banen som det kan lade sig gøre. Det er den bedste måde at prøve sig selv af.

Sidst opdateret: 29.04.2022