Jeg hedder Pernille Stenkil Hansen og er specialkonsulent i e-læringspædagogik i SDU Universitetspædagogik.
Jeg er uddannet Cand.it i Webkommunikation, der bygger oven på en BA i Informationsvidenskab og en folkeskolelæreruddannelse.
Jeg er særlig optaget af at hjælpe underviserne med at skabe det mest hensigtsmæssige blend af online aktiviteter og fysisk tilstedeværelsesundervisning, så de studerendes læring understøttes optimalt gennem aktiverende undervisning og aktiv læring. Jeg er ligeledes nysgerrig på udvikling og design af fleksible og engagerende kompetenceudviklingsformater - lige fra self-paced kurser til læringscirkelforløb– så vi i SDU Universitetspædagogik kan understøtte kompetenceudviklingen af ansatte på SDU bedst muligt.
Når jeg yder support foregår det enten via 1-1 sparring eller facilitering af workshops, der bl.a. har fokus på design af engagerende læringsstier, der understøtter kollaborativ læring online og brug af video i undervisningen. Mine workshops har ofte et forberedende element - som i en flipped learning tilgang – hvor deltagerne uafhængigt at tid og sted kan studere noget materiale, så vi har et fælles udgangspunkt, når vi mødes enten fysisk eller online. Der tages udgangspunkt i arbejdsrelaterede opgaver og aktiv læring gennem eksemplariske aktiverende hands-on øvelser sat ind i en relevant kontekst, så deltagerne altid har noget konkret med hjem, som de kan anvende i egen praksis.
Jeg faciliterer ligeledes læringscirkler på SDU, hvor undervisere i grupper på 5 i et aktionsbaseret forløb udvikler og afprøver initiativer i deres undervisning. Undervisere har taget utrolig godt imod dette kollegiale og praksisnære kompetenceudviklingsformat. Læs mere om læringscirklerne på https://dkgl.dk/ eller i SDUUP’s nyhedsbrev. Marit Clausen, adjunkt på Institut for Sprog og Kommunikation, har deltaget i forløbet om læringscirkler, hvor hun kunne mærke stor forandring: "At få de input fra SDUUP, rykkede mig virkelig". Men Marit bruger også løbende SDUUP til sparring og til at finde konkrete materialer. Et eksempel er, da hun under nedlukningen fik hjælp af SDUUP til at finde værktøjer der egnede sig til netop hendes online-undervisning. Marit lægger vægt på, at der tages konkret udgangspunkt i hendes situation og hvordan hun kan opnå, det hun ønsker:
”Jeg har brugt SDUUP i mange sammenhænge og er altid imponeret over hjælpen, jeg får. Jeg kommer helst sikkert til at bruge dem i fremtiden også.”