Uge 21 2024

Tager du stoffer? Stor europæisk undersøgelse om brug af stoffer

Danmark er med, når 36 lande i en stor international undersøgelse spørger om brug af stoffer. Målet er at skabe mere viden om stofbrugerne og stofmarkedet i Danmark og i Europa.

Tager du stoffer? Hvilke stoffer? Og hvordan skaffer du dem?

Dét er nogle af de spørgsmål, som Den Europæiske Webundersøgelse om Stoffer 2024 gerne vil have svar på.

Undersøgelsen er igangsat af det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, og i år er det 4. gang, at den gennemføres på tværs af Europa.

I alt deltager 36 lande, heriblandt Danmark, der er med for første gang.

”Målet er at blive klogere på danskernes brug af stoffer og derved bidrage til den europæiske undersøgelse. Vi håber derfor, at folk, der bruger eller har brugt stoffer inden for det seneste år, har lyst til at svare på spørgsmål om deres erfaringer med stoffer såsom hash, kokain, ecstasy, amfetamin, heroin og opioider,” forklarer seniorrådgiver og projektleder Ola Ekholm fra Statens Institut for Folkesundhed.

Det er Statens Institut for Folkesundhed, der står for det danske bidrag til undersøgelsen og dermed også dataindsamlingen i Danmark. Sundhedsstyrelsen finansierer  den danske undersøgelse.

Målet er at skabe et vidensgrundlag, der kan understøtte og kvalificere europæiske og nationale politikker inden for sundhedsfremme og forebyggelse af stofmisbrug.

Mangler specifik viden

Statens Institut for Folkesundhed gennemfører løbende generelle befolkningsundersøgelser, hvor der også spørges ind til udbredelsen af illegale stoffer i Danmark, dog er der ifølge Ola Ekholm brug for mere specifik viden.

”Vi har allerede et skøn over udbredelsen af stoffer i Danmark, men vi mangler mere detaljeret viden om for eksempel danskernes forbrugsmønstre, omfanget af deres forbrug, og hvordan de får fat på stofferne. Dén viden vil vi forhåbentligt få, ligesom vi kan sammenligne os med andre lande og få indblik i deres forbrugsmønstre og trends, som jo også hurtigt kan komme til Danmark,” siger Ola Ekholm.

Undersøgelsens målgruppe er voksne danskere på 18 år og derover, der har erfaringer med stoffer. Deltagerne findes primært via opslag og annoncer på sociale medier.

Det er frivilligt at deltage, undersøgelsen er anonym, og der indsamles hverken navne, cpr-numre eller anden information, der gør, at den enkelte deltager kan genkendes direkte.

Det er muligt at deltage i undersøgelsen fra i dag og seks uger frem, og de første resultater forventes allerede til efteråret.

”I den danske del af undersøgelsen har vi tilføjet en række ekstra spørgsmål om brug af opioider og benzodiazepiner, og disse resultater er vi ekstra nysgerrige på. Især det illegale forbrug af opioider er noget, vi mangler viden om. Så dét håber vi selvfølgelig at frembringe,” siger Ola Ekholm.

Kontakt: Ola Ekholm, seniorrådgiver, tlf.: 6550 7772, e-mail: oek@sdu.dk, og Mette Nygaard, videnskabelig assistent, tlf.: 6550 8332, e-mail: meny@sdu.dk, Statens Institut for Folkesundhed, SDU.

Redaktionen afsluttet: 22.05.2024