-
Studier i grundskolen - en skriftserie
Læs mere om de bøger, centeret udgiver.
-
Følg os på LinkedIn
På LinkedIn fortæller vi om aktiviteter, udgivelser, arrangementer og nyheder fra Center for Grundskoleforskning.
-
Folkeskolen.dk
På Folkeskolen.dk skriver vi løbende om aktuelle emner, der vedrører grundskolen.
-
Konferencer og webinarer
Vi afholder løbende konferencer og webinarer om emner, der relaterer sig til grundskolen.
-
Publikationer
Vi udgiver løbende forskellige typer af videnskabelige og praksisrettede publikationer.
Aktuelt
Nyhed
20.08.2024
Ny antologi udforsker aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse
Center for Grundskoleforskning er klar med en ny antologi, der dykker ned i de udfordringer og muligheder, som præger ledelsen af de danske grundskoler.
Nyhed
30.05.2024
Forskere skal kortlægge skolekoncerters betydning
Med et generøst bidrag fra Augustinus Fonden kan Levende Musik i Skolen (LMS) nu starte forskningsprojektet ‘Når musikken spiller’, der skal sætte fokus på betydningen af børns møde med den levende musik.
Konference
10.05.2024
Skolelederkonference: Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse nu og i fremtiden
Skoleledelse spiller en central rolle for skolens udvikling, men hvilke perspektiver og udfordringer står skolelederne overfor i forbindelse med de kommende ændringer af folkeskolen?
Nyhed
08.05.2024
Er skrivning for noget for mig?
Mange elever lykkes ikke med at blive gode skrivere i folkeskolen. Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på udviklingen af elevernes skrivekundskaber i danskfaget.
Nyhed
12.04.2024
Hvordan går det med trivslen i folkeskolen?
Nogle taler om trivselskrise, mens nationale målinger viser, at de fleste børn og unge trives. Så hvad er op og ned i debatten om børn og unges trivsel? Det har vi spurgt trivselsforsker lektor Eva Lykkegaard om.
Nyhed
05.04.2024
Mere dialog i klassen kan skabe højere trivsel
Kun en lille del af eleverne i de danske grundskoler deltager aktivt i den mundtlige undervisning, viser forskning. Et nyt forskningsprojekt vil ændre praksis i skolerne og har potentialet til at forbedre trivslen.
Nyhed
04.03.2024
Center for Grundskoleforskning udgiver antologien Bæredygtige Skoleliv
Med lanceringen af antologien sætter vi øget fokus på forskning om, med og for grundskolen i et bæredygtighedsperspektiv.
Call for papers
20.02.2024
Nyt tidsskrift for danskdidaktisk forskning
Tidsskrift for danskdidaktisk forskning (TfD) er et nyt open access-tidsskrift, der publicerer videnskabelige, fagfællevurderede artikler om danskdidaktisk forskning og øvrig forskning i skolens førstesprogsfag i Norden. Der er nu åbent for at indsende artikler.
Nyhed
17.01.2024
Ny centerkoordinator i Center for Grundskoleforskning
Karoline Lund Nielsen er startet som ny centerkoordinator i centeret. Karoline afløser Mette Rose Kjær Thomsen, der fra januar 2024 går i gang med sit ph.d.-projekt.
Bevilling
01.12.2023
Nyt forskningsprojekt skal undersøge skolefaget ”Dansk som andetsprog”
Dansk som andetsprog (DSA) kommer tilbage som undervisningsfag på læreruddannelsen, men hvad er det for et skolefag, de lærerstuderende vil møde i praksis? Det skal nu undersøges med midler fra ph.d.-rådet under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Bevilling
23.11.2023
Godt 22 millioner til europæisk projekt, som belyser børns kulturforståelse
Med bevillingen fra Horizon Europe, der er den første af sin art til det Humanistiske Fakultet, vil projektet EXPloring and Educating Cultural literacy Through Art (EXPECT_Art) bidrage til social forandring for marginaliserede grupper i Europa ved at udforske nye metoder til at udvikle kulturforståelse blandt skolebørn og andre grupper.
Nyhed
23.11.2023
Centerleder Nikolaj Elf bliver ny formand for Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning pr. 1. december 2023
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund har udpeget Nikolaj Elf, professor i uddannelsesvidenskab og centerleder i Center for Grundskoleforskning, som ny formand for en 4-årig periode. Nikolaj Elf afløser professor Jeppe Bundsgaard.
Bevilling
15.11.2023
Dialogisk Undervisning skal styrke sammenholdet og læring i klassen
3 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til projekt, som skal undervise de kommende lærere i skolerne i at anvende inkluderende dialoger til at styrke en tryg skolekultur og elevernes læring.
Bevilling
15.11.2023
Hvordan står det til med elevernes trivsel?
3 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til projekt, der sætter elevernes stemmer i centrum, så de definerer, hvordan de trives, og hvad trivsel er.
Konference
18.10.2023
Fagfornyelsen er på vej - indefra, udefra og oppefra
Vær med til Center for Grundskoleforsknings årlige konference, hvor vi har fagfornyelse som tema. Konferencen afholdes 9. januar 2024 hos UCL i Odense C.
Nyhed
21.09.2023
Idræt og musik er nye fokusområder i Center for Grundskoleforskning
Center for Grundskoleforskning sætter fokus på det praktiske og musiske område i skolen med oprettelsen af to nye fokusområder: Idrætsfaget og -undervisning og Musik i skolen.
Udviklingsprojekt
21.09.2023
Hvad er det, der gør eleven i stand til dialog?
Lige netop dette spørgsmål er omdrejningspunktet i et igangværende projekt i Ballerup Kommune. Lektor på SDU og fokusområdeleder i Center for Grundskoleforskning, Tina Høegh, har leveret forskning, viden og workshops til Ballerup.
Forskningsprojekt
14.09.2023
Børn og pædagoger skal lege med kunstig intelligens
Hvordan kan kunstig intelligens indgå i det pædagogiske arbejde i SFO’er, fritidshjem og klubber? Det skal forskere fra Center for Grundskoleforskning undersøge henover det næste år.
Nyhed
05.07.2023
Ny professor skal styrke indsigten i implementeringspraksis og -teori
Thomas Skovgaard, cand. scient. ph.d., er udnævnt til professor i implementeringsforskning med særligt fokus på børn, unge og fysisk aktivitet.
Nyhed
20.04.2023
Centerleder Nikolaj Elf skal repræsentere Danske Universiteter i Forum for Læreruddannelse
Uddannelses- og forskningsstyrelsen har bedt Danske Universiteter om at udpege to forskere, der kan deltage i Forum for Læreruddannelse. Formålet med forummet er at følge og understøtte udviklingen af den nye læreruddannelse.
Nyhed
13.04.2023
Nyt nationalt partnerskab styrker forskning om, med og for grundskolen
Professionshøjskolerne Absalon, UC SYD, UCL og UCN og Syddansk Universitet (SDU) er gået sammen i et nyt partnerskab i Center for Grundskoleforskning.
Nyhed
30.03.2023
Folkemødet 2023
Mangler du en debattør til din debat på Folkemødet 2023?
Konference
06.02.2023
Invitation til dialogkonference: Ukrainske børn, unge og familier i Danmark - hvad har vi lært, og hvad kan vi lære?
I anledningen af årsdagen for den russiske invasion af Ukraine og de første ukrainske flygtninges ankomst til Danmark, afholder Center for Grundskoleforskning i regi af projektet Ukrainske børn i danske skoler dialogkonference om ukrainske børn og unge i Danmark.
Forskningsprojekt
11.01.2023
Måling af elevers trivsel og evaluering af trivselsindsatser for børn og unge i folkeskolen
Med udgangspunkt i de trivselsudfordringer, der lige nu konstateres blandt børn og unge i folkeskolen har Human Practice Foundation oprettet indsatsen Indre Styrke: Bedre trivsel, bedre læring for 4. og 7. klasse.
Arrangementer
20.12.2022
Så er vi klar med webinarprogrammet for foråret 2023
Fælles for de syv nye webinarer er, at de alle tager fat på emner, der relaterer sig til grundskolen - lige fra sprogundervisning til idrætsefterskoler.
Konference
25.11.2022
Skabende musikalske fællesskaber - didaktiske perspektiver
Vi gentager succesen fra sidste år, og inviterer endnu en gang til konference med fokus på det gode børne- og ungeliv med musik.
Konference
13.10.2022
Se (eller gense) keynote fra konferencen Bæredygtige skoleliv
Den 28. september 2022 afholdt Center for Grundskoleforskning konferencen "Bæredygtige skoleliv". Du kan nu se (eller gense) konferencens keynote med Jane Wilkinson.
Nyt om centerkoordinator
21.09.2022
Velkommen til Mette og Louise
Center for Grundskoleforskning byder velkommen til Mette Rose Kjær Thomsen og Louise Stjerne Madsen som vikarierende centerkoordinatorer.
Udgivelser
02.06.2022
Nye artikler fra forskere i Center for Grundskoleforskning
Center for Grundskoleforskning er stolt over at kunne bidrage med vigtig viden på emu's nye univers Verdensmål i undervisningen.
Konference
19.05.2022
Sæt kryds i kalenderen
Igen i år i september afholder Center for Grundskoleforskning konference, som byder på udenlandsk keynote, workshops og indblik i forskningen
Nyansættelse
30.03.2022
Velkommen til Line Bruun Nicolaisen
Center for Grundskoleforskning har fra start haft fokus på bæredygtighed som kernetema – og det vokser.
Webinar
17.02.2022
Forårets række af webinarer i Center for Grundskoleforskning er nu klar
De nye webinarer byder på mange aktuelle temaer i grundskolen. Corona i skolehverdagen, undervisning i klimakrisens tid, resultater fra projektet MiCREATE og inspiration til undervisning i kulturfag.
Call
26.01.2022
Forlænget call til forskningsantologi
Center for Grundskoleforskning har forlænget call for abstracts til ny forskningsantologi med arbejdstitlen Bæredygtige skoleliv? Vil du være med?
Konference
15.12.2021
Væredygtighed
SDU og Center for Væredygtighed afholder konference den 21. januar 2022
Job
28.10.2021
Postdoc i uddannelse for bæredygtig udvikling
Spændende stilling ledig i Center for Grundskoleforskning
Udgivelser
10.08.2021
Læs de nyeste artikler om grundskoleforskning på emu.dk
Forskere med tilknytning til Center for Grundskoleforskning har skrevet artikler om relevante emner for hverdagen i grundskolen, fx om kvalitet i undervisningen, økoliteracy og skoleledelse.
Konference
09.08.2021
Godt i gang-konference
Center for Grundskoleforskning afholder konference, som byder på musik og kunst samt workshops og indblik i forskningen
Forskningsprojekt
24.06.2021
Den magiske musikmaskine
Nyt projekt skal bringe mere musik ind i folkeskolerne på en kreativ måde
Webinar
01.03.2021
Center for Grundskoleforskning har udarbejdet program for webinarer for foråret 2021
Webinarer er gode til at kommunikere i med mange uden at man behøver mødes fysisk. Vi laver typisk webinarer der varer 1½ time, og som rummer korte fællesoplæg og ’break out’-seancer hvor man i mindre grupper mødes og diskuterer hvorefter man mødes igen i plenum til fælles diskussion.
Blog
22.02.2021
Velkommen til Center for Grundskoleforsknings blog
Vi glæder os til at fortælle om vores forskningsprojekter i samarbejde med andre forsknings- og udviklingsmiljøer på professionshøjskoler, universiteter og nationale videnscentre. Vi ønsker med bloggen at vidensdele og skabe en god debat med alle i og omkring grundskolen.
Forskningsprojekt
02.02.2021
Sprogundervisningen får et løft
Sammen med landets seks professionshøjskoler har Center for Grundskoleforskning modtaget en bevilling til udvikling af tværsproglighed i læreruddannelsen.
Forskningsprojekt
29.10.2020
Grøn omstilling i grundskolen
Center for Grundskoleforskning får stor bevilling til forskning i undervisning i grøn omstilling i folkeskolen