Vi skal være præcise, når vi taler om ulighed i sundhed

Lektor Lasse Nielsen fra Institut for Medier, Design og Uddannelsesvidenskab har modtaget godt 3 millioner fra Danmarks Frie Forskningsfond til et projekt som søger at udvikle nye og mere præcise begreber, når vi undersøger ulighed i sundhed.

Af Caroline Zoffmann Jessen, , 23-10-2024

Der er fokus på den stigende ulighed i sundhed i den danske velfærdsstat. Selvom vi, i princippet, har lige adgang til sundhedsydelser og hospitaler, så er adgang til behandling og sundhedstilstanden ulige fordelt i det danske samfund.

I øjeblikket omfatter ”ulighed i sundhed” en lang række områder, også områder som går langt ud over sygehusvæsnets ansvars- og indsatsområde. Men hvad taler vi egentlig om, når vi taler om ulighed i sundhed? Og hvordan kan man få præcise begreber på plads, så man fælles kan begynde at gøre noget ved problemstillingen skridt for skridt?

I projektet ’A Constrained Concept of Health Inequality’ undersøges det, hvordan begreberne bruges, og hvordan ulighed i sundhed kan begrebsliggøres på en måde, der giver mening i forhold til teorier om retfærdig fordeling af sundhedsydelser.

Målet er ikke at finde et sandere begreb, men at skabe en ny forståelse, som kan hjælpe med at præcisere ulighed i sundhed som et vigtigt politisk problem, der kan operationaliseres.

Mød forskeren

Lektor Lasse Nielsen er tilknyttet Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab.

Redaktionen afsluttet: 23.10.2024