Uddannelsens opbygning
Uddannelsen består af en kombination af undervisningsblokke af to-tre dages varighed og semesterprojekter. Undervisningen kombinerer forelæsninger, gruppearbejde og diskussioner baseret på de studerendes praktiske erfaringer. I tilknytning til undervisningsblokkene vil de studerende i netværksgrupper udveksle erfaringer om deres daglige arbejde og modtage feedback fra underviserne.
Masteruddannelsen i arbejdsmiljøledelse er bygget op omkring tre horisontale hovedelementer, der hver tager et semester:
- semester: Design af arbejdsmiljøindsatser
- semester: Gennemførelse af arbejdsmiljøindsatser
- semester: Evaluering af arbejdsmiljøindsatser
- semester: Masterprojekt
Uddannelsens første semester indeholder desuden en generel introduktion til arbejdsmiljøledelse.
Læs mere om de enkelte semestertemaer
Hvert semester opsummeres i et praksisnært semesterprojekt, der tager udgangspunkt i cases fra egen kontekst, inden for ovennævnte tre områder med inddragelse af fagligheder for fire søjler, der går på tværs af semestrene:
Søjle - Krop, sundhed og arbejde
- Arbejdsmiljø og teknologi
- Individ, arbejdsplads og sundhed
- Forebyggelse og sundhedsfremme
Søjle - Virksomhed og organisation
- Organisation og ledelse
- Virksomhedsstrategi og arbejdsmiljø
- Forandringsprocesser
Søjle - Samfund og virksomhed
- Arbejdsmiljøregulering, standarder og certificeringer
- EU og FN’s bæredygtighed
- Fremtidens arbejdsmarked, teknologi og samfund
Søjle - Forskningsbaserede metoder
- Evalueringer
- Forskningsbaseret viden og data
- Evaluering af arbejdsmiljøindsatser
Det fjerde og sidste semester afsluttes med et masterprojekt, der ligeledes udarbejdes i egen kontekst.
Færdigheder og kompetencer...
Du får forskningsbaseret teoretisk og metodisk viden om:
-
Sammenhæng mellem arbejde og sundhed
-
Forståelse for sammenhængen mellem en organisations/virksomheds kerneopgaver og arbejdsmiljøarbejdet
-
Hvordan ny teknologi og nye arbejdsformer påvirker en organisations/virksomheds arbejdsmiljø
-
Hvordan en organisations/virksomheds arbejdsmiljø påvirkes af omverdenen, herunder myndigheder, politiske agendaer og international udvikling
Du vil med uddannelsen kunne:
-
Integrere tilrettelæggelsen af arbejdsmiljøindsatser i organisationens/virksomhedens kerneopgaver, strategi, økonomi og forretningsprocessor
-
Skabe arbejdsmiljøindsatser gennem evne til at lytte, inddrage, formidle og indgå i dialog med interessenter på alle niveauer i organisationen/virksomheden – herunder integrere arbejdsmiljøet i organisationens/virksomhedens ledelse og kultur
-
Deltage i og bidrage til virksomhedens teknologiske og organisatoriske udvikling med et bæredygtigt arbejdsmiljøperspektiv ud fra en forståelse af samspillet mellem teknologi, arbejdsmiljø og sundhedsfremme
-
Facilitere virksomhedens indsatser og læring i forhold til konflikthåndtering, teamudvikling og fraværshåndtering
1
Færdigheder og kompetencer...
Du får forskningsbaseret teoretisk og metodisk viden om:
-
Sammenhæng mellem arbejde og sundhed
-
Forståelse for sammenhængen mellem en organisations/virksomheds kerneopgaver og arbejdsmiljøarbejdet
-
Hvordan ny teknologi og nye arbejdsformer påvirker en organisations/virksomheds arbejdsmiljø
-
Hvordan en organisations/virksomheds arbejdsmiljø påvirkes af omverdenen, herunder myndigheder, politiske agendaer og international udvikling
Du vil med uddannelsen kunne:
-
Integrere tilrettelæggelsen af arbejdsmiljøindsatser i organisationens/virksomhedens kerneopgaver, strategi, økonomi og forretningsprocessor
-
Skabe arbejdsmiljøindsatser gennem evne til at lytte, inddrage, formidle og indgå i dialog med interessenter på alle niveauer i organisationen/virksomheden – herunder integrere arbejdsmiljøet i organisationens/virksomhedens ledelse og kultur
-
Deltage i og bidrage til virksomhedens teknologiske og organisatoriske udvikling med et bæredygtigt arbejdsmiljøperspektiv ud fra en forståelse af samspillet mellem teknologi, arbejdsmiljø og sundhedsfremme
-
Facilitere virksomhedens indsatser og læring i forhold til konflikthåndtering, teamudvikling og fraværshåndtering