Rikke Schubart (Forskningsleder) Rikke Schubart er lektor ved Institut for Kulturvidenskaber på SDU. Hun arbejder med kvinder og trauma i fantastiske film og TV-serier. Hendes forskning omhandler det fantastiske, følelser og køn og kombinerer biokulturel teori med kognitiv teori med en feministisk vinkel. Hendes nyligste publikation er Mastering Fear: Women, Emotions, and Contemporary Horror (Bloomsbury Academic, 2018), som analyserer fiktionelt horror som leg med negative følelser. En anden publikation fra Schubart er Women of Ice and Fire: Gender, Game of Thrones, and Multiple Media Engagements (Bloomsbury, 2016, redigeret med Anne Gjelsvik). Du kan læse Rikke Schubarts blogindlæg "Care and Careful Politics in a Dystopian World" på netværkets blog her. |
|
Amanda Howell Amanda Howell underviser i Amerikansk og Internationale Film på School of Humanities, Languages, and Social Sciences ved Griffith Universitet i Brisbane, Australien. Hendes forskning fokuserer på køn, genre og æstetiske virkemidler med et tilbagevendende fokus på det gotiske og horror som måder at repræsentere og forstå fortiden og hverdagens udfordringer. Hun har udgivet arbejde om gotiske repræsentationer af historie og krig, om vampyrer og coming-of-age, om familie-horror og moderrollen i film og TV. Hun er medredaktør af artiklerne ”Identity and the Fantastic in Penny Dreadful’ (2017), ’Beyond Nostalgia: Difference and Discomforn in Stranger Things’ (2018) og “As if: Women in Genres of the Fantastic, Cross-Platform Entertainments and Transmedial Engagements’ (Udkommer i 2019). Hun er blevet tildelt forskningsorlov i 2019 til at arbejde på en bog om nutidig arthouse-horror. |
|
Angela Ndalianis Angela Ndalianis er professor i Medier og Underholdning og med-direktør ved Centre for Transformative Media Technologies på Swinburne Tekniske Universitet i Melbourne, Australien. Hendes forskning fokuserer på medieunderholdningens historie; mediekonvergens; og det barokke som transkulturel og transhistorisk fænomen. Hendes nuværende forskning udforsker den vigtige rolle, underholdningskulturen spiller i udviklingen af robotter og automatiseringsteknologier. Hendes udgivelser inkluderer “Neo-Baroque Aesthetics and Contemporary Entertainment” (MIT Press 2004), “Science Fiction Experiences” (2010), “The Horror Sensorium; Media and the Senses” (2012) og bøgerne The Contemporary Comic Book Superhero (redaktør, 2009), Neo-baroques: From Latin America to the Hollywood Blockbuster (2016, medredaktør), og Fans and Videogames: Histories, Fandom, Archives (Routledge, 2017, medredaktør). |
|
Anita Nell Bech Albertsen Anita Nell Bech Albertsen (Ph.D.) underviser kurser i dansk litteratur, litteraturteori, medier og kreativ skrivning på Institut for Kulturvidenskaber ved SDU. Hendes nuværende forskning fokuserer på narratologi, umulig narrativ tid i litteratur, transmediale (fantastiske) karakterer og ”fattigdoms porno” i nutidig dansk litteratur og reality-tv. På engelsk har hun udgivet “The Contaminant Cobweb: Complex Characters and Monstrous Mashups” (2017) om komplekse kvindelige mash-up karakterer i Penny Dreadful, som blev bragt i en med-redigeret specialudgave af Identity and the Fantastic in Penny Dreadful (2017) for Refractory: A journal of entertainment media 28, 2017. |
|
Cristina Bacchilega Cristina Bacchilega er Professor ved University of Hawai‘i-Mānoa, hvor hun underviser i eventyr og deres adaptioner, folklore og litteratur samt kulturstudier. Hun er medredaktør på Marvels & Tales: Journal of Fairy-Tale Studies; hendes nyeste publikationer er bogen Fairy Tales Transformed? 21st-Century Adaptations and the Politics of Wonder og essays i Narrative Culture, Journal of the Fantastic in the Art, Routledge Companion to Fairy-Tale Cultures and Media, og The Fairy Tale World. Sammed med Anne Duggan er hun medredaktør af 2019 udgaven af Journal of American Folklore kaldet ”Thinking with Stories in Times of Trouble” og Narrative Culture. |
|
Jakob Ion Wille Jakob Ion Wille er lektor ved Kunstakademiets Designskole og leder af kandidatuddannelsen Production Design samt Game og Production Design bacheloruddannelsen på skolen. Udover at forske i produktionsdesign og være medredaktør af det Danske Filminstituts forskningsudgivelse Kosmorama, har han arbejdet som manuskriptforfatter, manuskriptkonsulent og som konsulent i udstillingsdesign. I 2012-2014 deltog han i et projekt om klassisk musik og oplevelsesdesign, som var støttet af EU. Hans Ph.D. omhandlede produktionsdesign og film som design. Han er for nuværende involveret i et forskningsprojekt med Danmarks Nationale Filmskole og Aalborg Universitet om ’story building’ og univers skabelse samt præ-visualiserings teknologier. |
|
Stephanie Green Dr. Stephanie Green underviser i skrivekundskab og kreativ forskning ved Griffith University's School of Humanities, Languages and Social Sciences i Griffith, Australien. Hun er bredt publiceret som forfatter og akademiker med studier i kreativ skrivning, biografi og skærm kultur. Hendes nylige internationale forskningssamarbejder inkluderer: Hospitality, Rape and Consent in Vampire Popular Culture (redigeret med Agnieszka Stasiewicz-Bieńkowska og David Baker) London: Palgrave, 2017; Identity and the Fantastic in Penny Dreadful (redigeret med Rikke Schubart, Amanda Howell og Anita Nell Bech Albertson) for Refractory: a journal of entertainment media 28 2017; and Romanticism and Contemporary Australian Writing (redigeret med Paul Hetherington) for TEXT Journal 41 2017. Hendes videnskabelige artikler inkluderer: ‘The Deflected Subject: ethics, objects and writing,’ Axon 1.1 2012 og ‘Dexter Morgan’s Monstrous Origins, CST 6:1 2011. Du kan læse Stephanie Greens blogindlæg på netværkets hjemmeside her. |
|
Jesper Juul Jesper Juul har arbejdet med forskning af computerspil siden slutningen af 1990’erne. Han er lektor ved Kunstakademiets Designskole og besøgende lektor ved MIT. Før dette hjalp han med at starte nogle af verdens førende kandidatuddannelser i spildesign ved IT Universitetet i København og New York University Game Center. Han har udgivet tre bøger med MIT Press: Half-Real (2005), A Casual Revolution (2009) og The Art of Failure (2013). Han er også medredaktør af Playful Thinking Series (også på MIT Press). Han har arbejdet som spiludvikler og programmør og arbejder nu på en bog om uafhængige computerspil. Han skriver for bloggen The Ludologist om computerspil og andre vigtige ting. |
|
Marc Malmdorf Andersen Marc Malmdorf Andersen er postdoc forsker på ’PlayTrack projektet’ på Institut for Kultur og Samfund - Interacting Minds Centret ved Aarhus Universitet. Hans nuværende forskning fokuserer på kombinationen af kvantitative og kvalitative måder at undersøge leg, legesyghed og involveringen i eksperimentelle situationer og i økologiske feltsituationer. Hans tidligere forskning har fokuseret på udviklingen af nye metoder at studere religiøse, sensoriske oplevelser, hvor han har anvendt mobil og stationær ’eye tracking’; Virtual Reality; og sensoriske fratagelses teknikker. Noget af hans nyligste arbejde har været udført på Ouija Bræt, et fascinerende fænomen, der ligger i spændingsfeltet mellem det legende og det paranormale (find studiet her). For mere information, se hans universitets hjemmeside. |
|
Mathias Clasen Mathias Clasen er lektor i litteratur og medier på afdelingen for Engelsk ved Aarhus Universitet. Hans forskning fokuserer på horror-genren i varierende medier, og han har udviklet en biokulturel rammesætning for analysen af uhyggelig underholdning. Hans arbejde har særligt interesse i det psykologiske og evolutionæres fundament i dette forunderlige populære fænomen. Clasen har publiceret arbejde om horror-computerspil, slasherfilm, Stephen King, zombier, vampyrer, horror fans’ personlighed, hjemsøgte attraktioner, og andre uhyggelige emner. Hans forskningsmonografi Why Horror Seduces blev udgivet i 2017 ved Oxford University Press. Hans 2017 TEDx talk, “Lessons from a terrified horror researcher,” er tilgængelig på YouTube. For mere information, se hans universitets hjemmeside. |
|
Stephen JoyceStephen Joyce er lektor i Medier, Kommunikation & Kultur ved Aarhus Universitet. Han har netop færdiggjort en bog om transmedial historiefortælling og opblomstringen af den post-apokalyptiske genre (kaldt den kreative titel Transmedia Storytelling and the Apocalypse). Et af hans hovedområder i forskningsarbejdet er, hvordan det moderne medies øko-system enables opblomstringen af immersive transmediale fortælleuniverser. Generelt er han interesseret i produktion-af-kultur tilgange, der ser på aspekter såsom mediefranchises, receptionstilgange baseret på fanfællesskaber og den tekstuelle strategi employed til at enable kontinuitet og multiplicitet på tværs af fortælleuniverser. Personlige favoritter inkluderer Battlestar Galactica og The Walking Dead, så hvis du vil have tips til at overleve verdens undergang, er han muligvis den rigtige person at spørge. |
|
Studentermedhjælper |
Cecilie Kirstine Thoke Knudsen (Studentermedhjælper): cek@sdu.dk |
Sidst opdateret: 22.05.2020