Nyhedsarkiv
-
21.10.2024
Professor Connie Svabo er keynote speaker på DASERA-seminar
På DASERA-seminaret om naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet holder professor Connie Svabo, leder af FNUG, det oplæg, der runder seminaret af.
-
21.10.2024
Professor Connie Svabo holder oplæg om at udvikle "Wicked Scientists"
Professor Connie Svabo, leder af FNUG, holder oplæg på konferencen transformation af universitetsuddannelse med fokus på bæredygtighed, klimaændringer og den grønne omstilling på Det Kongelige Danske VIdenskabernes Selskab 23. oktober 2024
-
08.10.2024
På opdagelse efter matematisk opmærksomhed
Et interview med Søren Krogh Hansen, ph.d.-studerende ved FNUG, Forskningscenter for Naturvidenskabelig Udannelse og Formidling, IMADA, SDU.
-
07.10.2024
Talk ved Professor Darlene Cavalier
Honorary Fellow ved SDU, Darlene Cavalier, som er tilknyttet Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og og Formidling (FNUG) og Videncenter for Citizen Science, taler den 11. oktober 2024 om "Citizen Science, deliberative democracy, and the future of public engagement in science”.
-
22.08.2024
SDU-professor spiller en hovedrolle i historisk stor satsning
Syddansk Universitets Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling, ledet af professor Connie Svabo, indgår som strategisk partner i det nyoprettede Novo Nordisk Foundation Center for University Science Education, som med en bevilling på 125 mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden er en af de største investeringer i forskning i naturvidenskabelig didaktik på globalt plan.
-
21.05.2024
Fra frisør til forsker
Et interview med Maiken Westen Holm Svendsen, der er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), SDU
-
01.05.2024
Ny Honorary Fellow på SDU
Darlene Cavalier er udnævnt Honorary Fellow for en fem-årig periode af Det Naturvidenskabelige Fakultet i samarbejde med Videncenter for Citizen Science.
-
18.04.2024
Ny bog: "STEM-didaktik med fokus på matematik, til grundskole, gymnasie og dagtilbud"
Hvad kan integreret STEM-didaktik bruges til i Danmark? Det har fem forskere, tilknyttet Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling, skrevet en bog om.
-
17.04.2024
Væv en science-gobelin
Kom og væv en science-gobelin! Og bliv klogere på, hvorfor vi betragter vævning som verdens ældste computerteknologi.
-
18.03.2024
Følgeforskning til projektet Bælt i Balance
Effektvurdering af undervisningsforløb og elevinteresse
-
05.03.2024
Bæredygtige skoleliv – en antologi
Antologien "Bæredygtige skoleliv" er netop udkommet
-
27.02.2024
FNUG-forskere på Big Bang
Big Bang, Danmarks største naturfagskonference og -messe, løber af stablen den 20.-21. marts 2024 i Odense Congress Center, og forskere fra FNUG deltager med oplæg og workshop, og i paneldebatter.
-
30.01.2024
Centret har vokseværk
I 2023 er hele seks ph.d.-stipendiater blevet tilkyttet FNUG, og medarbejderstaben vokser. En adjungeret forsker er tiltrådt, og centret har haft besøg af en række gæsteforskere.
-
30.01.2024
FNUG-publikationer i 2023
FNUGs forskere har i løbet af 2023 bidraget med adskillige forskningsartikler, bøger og bogkapitler. Herunder et lille uddrag
-
13.01.2024
Karina Kiær, forsker på FNUG, forsvarer sin ph.d.-afhandling den 9. februar
Ph.d.-forsvaret af afhandlingen "Læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen" finder sted på Aarhus Universitet fredag den 9. februar kl. 13-16
-
04.01.2024
Hjemmepasseren og bæredygtighedsentusiasten, der valgte at forske i naturvidenskabelig uddannelse
Et interview med Katrine Bergkvist Borch, ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling ved Institut for Matematik og Datalogi, SDU.
-
12.12.2023
Skoven - et science-sanseunivers
Dokumentationsapporten "Skoven - et science-sanseunivers" er netop udkommet
-
07.12.2023
Matematikkens rolle i STEM
I de seneste år har STEM-tilgange til uddannelse fået stigende opmærksomhed i både politik, uddannelsesforskning og praksis. En bekymring, der konsekvent er blevet rejst i forskningslitteraturen vedrørende tværfaglig STEM-uddannelse er, at matematikkens rolle undervurderes, så den måske overskygges af de andre discipliner.
-
04.10.2023
Kunstbaseret naturfagsdidaktisk forskning
I dagens akademiske landskab er der en voksende enighed om, at forskning bør inkorporere udforskende, kreative og kunstneriske praksisser. Ved FNUG udforsker vi metoder inden for kunst- og designbaseret forskning og forbinder dem med praksisser inden for naturfags- og matematikdidaktisk forskning.
-
04.10.2023
LabSTEM+projektets første laboratorier er i gang
LabSTEM+ er i fuld gang med STEM-laboratorier på skoler i Vejle, Sønderborg og Odense. Projektet arbejder for en højere kvalitet i undervisningen i matematik og naturfag i grundskolens udskoling og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne
-
26.09.2023
Gæster på FNUG holder oplæg på FNUG Foundations
FNUG får i slutningen af september besøg af to gæsteforskere fra Tyskland: Malte Michelsen, videnskabelig medarbejder ved Institute of Science Education, Leibniz Universität Hannover og Axel Langner, videnskabelig medarbejder ved Institute of Chemistry Education, Justus Liebig Universität Giessen.
-
20.08.2023
Forfatterspiren, der tog på rejse ind i sanselig matematik
Et interview med Amalie Thorup Eich-Høy, der er ph.d.-studerende på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG), SDU
-
15.08.2023
Gæst på FNUG, Morten Christensen arbejder på projektet 'Makerspace som kollegialt læringsrum på erhvervsuddannelsen'
Erhvervsskolelærere finder inspiration og værdi i deling af nye erfaringer med kollegaer med anden didaktisk baggrund, når de skal tilegne sig nye digitale undervisningskompetencer. Det viser en undersøgelse, som danner baggrund for projektet ’Makerspace som kollegialt læringssrum på erhvervsuddannelsen’, som Morten Christensen er leder af. FNUG nyder godt af at have ham som gæst på centret, mens han arbejder på projektet
-
12.06.2023
Adjungeret professor Keith Devlin holder tiltrædelsesforelæsning
Keith Devlin er tiltrådt som adjungeret professor på IMADA og holder onsdag den 13. september sin tiltrædelsesforelæsning ”Can there be a (mathematically-grounded) “physics” of learning?”
-
01.05.2023
'Leg med Science' på Forskningens Døgn 2023
Ved Forskningens Døgn den 22. april 2023 deltager Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) med en workshop med tre science-inspirerede aktiviteter, henvendt til børn og deres familier.
-
01.05.2023
Studentersession i forlængelse af forskningsseminaret på FNUG torsdag den 4. maj
I forlængelse af forskningsseminaret på FNUG torsdag den 4. maj afholdes tredje session for studerende, der i forårssemestret 2023 skriver et matematikdidaktisk speciale på FNUG
-
17.04.2023
Besøg af gæsteforsker professor Nancy Longnecker
FNUG har den 17.-20. april besøg af professor i videnskabskommunikation Nancy Longnecker fra University of Otaga, New Zealand.
-
28.03.2023
Gå på jagt efter Den Mystiske Portnøgle under Forskningens Døgn 2023
På vej rundt i Odenses bymidte løser du gådefulde, matematiske opgaver for at finde næste stop på vandringen. Bliver opgaverne løst rigtigt, lykkes det måske at finde Den Mystiske Portnøgle, som ellers har været forsvundet i mange år, og som Kammerraadinden meget gerne vil have din hjælp til at finde, så hun kan få svar på sine spørgsmål
-
20.03.2023
FNUG-forskere på Big Bang i Odense
Big Bang, Danmarks største naturfagskonference og -messe, løber af stablen den 22.-23. marts i Odense Congress Center, og forskere fra FNUG deltager med oplæg og i paneldebatter.
-
01.03.2023
Lektor Inmaculada Navarro Gonzalez er gæsteforsker på IMADA
Gæsteforsker Inmaculada Navarro Gonzalez besøger IMADA i perioden fra den 1. marts til den 31. maj 2023. Under hendes besøg er hun gæst på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling, hvor lektor Chunfang Zhou er hendes vært
-
10.02.2023
Ny adjunkt på Institut for Matematik og Datalogi - ekspert i matematikdidaktik og STEM
Dorte Moeskær Larsen startede den 1. februar 2023 som adjunkt på Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Hun har stor ekspertise i matematikdidaktik og STEM, og i hvordan STEM kan bruges til at skabe undersøgelsesbaseret matematikundervisning drevet af nysgerrighed.
-
07.02.2023
LabSTEM+
LabSTEM+ fører LabSTEM-projektet videre i en tre-årig periode fra den 1. januar 2023 og har til formål blandt andet at arbejde for en højere kvalitet i undervisningen i matematik og naturfag i grundskolens udskoling og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne
-
07.11.2022
LabSTEM-konferencen i Odense den 27. oktober 2022
Konferencen startede med fællessang og sluttede i gastronomiens tegn. Og hvad har det så med STEM at gøre? En hel masse, fandt deltagerne ud af.
-
02.11.2022
Konkurrencen er slut, og vinderen er fundet
I forbindelse med FNUGs Escape-aktivitet ”Den Mystiske Portnøgle”, deltog de medvirkende skoleklasser fra juni til efterårsferien 2022 i konkurrencen om et undervisningsforløb, ”Andersens perspektiver” i H.C. Andersens Hus. Vi har netop udtrukket en vinder
-
03.10.2022
Resultater fra følgeforskningsprojektet Sciencelinjen på Tåsingeskolen i Svendborg Kommune
Slutrapporten med resultaterne af følgeforskningsprojektet er netop udkommet
-
01.10.2022
Det Gådefulde Sanseunivers Havet
I uge 39 inviterede FNUG dagtilbud og skoleklasser på besøg i vores sanseunivers til at dufte, mærke, se, smage og lytte til, hvad havet rummer
-
01.10.2022
LabSTEM Nord inviterer til konference på Aalborg Universitet, torsdag d. 17 november!
Konferencen kommer til at bestå af spændende indlæg, workshops og poster session med lærere der er med i projektet, og som vil præsentere deres første erfaringer med at udvikle problem-baserede STEM-undervisningsforløb, samt en række faglige inspirationsindlæg fra forskellige samarbejdspartnere på STEM området.
-
21.09.2022
Matematiker emeritus fra Stanford University Keith Devlin holder åben forelæsning
Forelæsningen 'The Emergence and Development of Mathematical Thinking in Human Society' blev holdt af matematiker emeritus Keith Devlin fra Stanford University d. 22 september 2022. Indholdet er en del af kurset Matematikhistorie på Institut for Matematik og Datalogi på Syddansk Universitet (SDU).
-
16.09.2022
Undersøgelse af gymnasieelevers scientific literacy
Ny rapport redegør for resultaterne af et følgeforskningsprojekt, som har haft til formål at undersøge, hvad ni gymnasieklasser fik ud af at deltage i Et Sundere Syddanmark, Gymnasiepanelet 2022 (ESSGYM22), et følgeforskningsprojekt til Citizen Science-projektet ’Et Sundere Syddanmark’. Gymnasiepanelet har deltaget i et forløb udviklet af Syddansk Universitetsbibliotek (SDUB), og undersøgelsens fokus har været, om der i forløbet skete en progression i elevernes scientific literacy
-
14.08.2022
Evaluering af deltagernes oplevelse i et escape room på SDU
Rapporten "Evaluering af deltagernes oplevelse af et escape room på SDU" er netop udkommet
-
08.07.2022
Chunfang Zhou er gæsteoplægsholder ved BMB’s årlige undervisningsseminar
Den 22. august er Chunfang Zhou gæsteoplægsholder på det årlige undervisningsseminar hos Institut for Biokemi og Molekylærbiologi (BMB). Her deltager hun i kollaboration med Cita Nørgård fra SDUUP. Temaet, ’Kreativitet - hvad det er og hvordan kan vi lære det?’, er det centrale område i Chunfangs forskning på IMADA
-
16.06.2022
’The Math Guy’ - adjungeret professor fra Stanford
Matematiker Keith Devlin fra Stanford Universitet udnævnes som adjungeret professor ved Institut for Matematik og Datalogi med start 1. august 2022 frem til 1. juli 2027.
-
15.06.2022
Center for Grundskole-forskning holder konference med fokus på Bæredygtige skoleliv den 28. september 2022
Titlen på årets konference er Bæredygtige skoleliv. Det bliver en konference fyldt med viden, workshops, dialog - og musik.
-
13.06.2022
Den Mystiske Portnøgle - et MatKult-projekt
På vej rundt i Odenses bymidte løser du gådefulde, matematiske opgaver for at finde næste stop på vandringen. Bliver opgaverne løst rigtigt, lykkes det måske at finde Den Mystiske Portnøgle, som ellers har været forsvundet i mange år, og som Kammerraadinden meget gerne vil have din hjælp til at finde, så hun kan få svar på sine spørgsmål.
-
10.06.2022
Ny rapport om professionelle læringsfællesskaber
Et review udarbejdet af STEM-forskere på SDU og UC Syd viser, at der ikke er megen international forskning om professionelle læringsfællesskaber inden for naturfagsdidaktik. Forskningsrapporten er lavet på initiativ af Center of Excellence in Science Education (CESE), en del af Naturfagsakademiet (NAFA)
-
29.04.2022
Kreativitet i STEM-uddannelse: Et foredrag af Chunfang Zhou
Det naturvidenskabelige fakultet har udviklet en ambitiøs strategi for de kommende fem års uddannelse.
-
21.04.2022
Arkiv over netværksmøder for danske naturfagsdidaktikere
Danske naturfagsdidaktikere mødes online til netværksmøder arrangeret af Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) og Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE / NAFA). Materialet fra netværksmøderne er samlet i dette arkiv.
-
21.04.2022
Arkiv over NiSE-webinarer for danske naturfagsdidaktikere
Danske naturfagsdidaktikere mødes til webinarer i Network in STEM Education - NiSE - arrangeret af Center of Excellence in Science Education / Naturfagsakademiet (CESE / NAFA) og Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG). Materialet fra webinarerne er samlet her.
-
07.04.2022
Stort projekt bygger videre på erfaringer fra LSUL
Det nationale program, NAFA, skal øge fokus på naturfags-didaktik både i grundskolen og på professionshøjskolerne. Projektet bygger videre på de mange erfaringer med tværgående samarbejde fra LSUL og kan potentielt gøre Syddansk Universitet til et videnshub på det naturfagdidaktiske område.
-
25.02.2022
Kan gymnasieelever bidrage til forskningen?
Et sideprojekt til Citizen Science-projektet "Et Sundere Syddanmark" inddrager 2.g-elever i aktuel forskning. Projektet har tidligere vist, at gymnasieeleverne kan bidrage positivt til forskningen, og at de desuden selv får styrket deres læring ved at bidrage. Sideprojektet går i gang i uge 9 og munder ud i en konkurrence til maj.
-
08.02.2022
Fem matematikstuderende vinder formidlingspris for deres førsteårsprojekt
I deres førsteårsprojekt har Cecilie Bruun Flink, Celina Vestergaard Danielsen, Christian Vikelgaard Liebst, Liv Aamand Andersen og Nanna-Louise Holm Struck taget fat i de nationale tests og spørgsmålet om, hvorfor de går galt.
-
26.11.2021
Ny bevilling til Space Club SDU fra Teknologipagten
Med en bevilling fra Teknologipagten skal undervisere og studerende på Syddansk Universitet i fremtiden være med til at udvikle STEM-undervisning inden for rumvidenskab.
-
24.11.2021
Online Verdensmålsforum
LSUL inviterede til online Verdensmålsforum 1. december 2021 kl. 13-15 med oplæg af postdoc Stine Mariegaard og postdoc Martin Hauberg-Lund Laugesen. Verdensmålsforummet var på ZOOM og åbent for alle.
-
12.11.2021
LabSTEM-konference 2021
Torsdag den 28. oktober mødtes 140 pædagoger, lærere og vejledere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, ansatte og studerende fra professionshøjskoler og universiteter og konsulenter fra hele landet til LabSTEM-konference i Odense med storskala, levende formidling af hvordan Matematik kan integreres med S, T og E i STEM.
-
01.11.2021
Hvordan er den kulinariske oplevelse, når maden serveres på en petriskål?
Da SDU d. 1. november 2021 fik besøg af CESE’s ledelse, gik spisning, vidensformidling og design op i en højere enhed.
-
16.10.2021
Oplevet udvikling af PCK i natur/teknologi – også et kollegialt og materielt anliggende
Jens Jakob Ellebæk forsvarer sit ph.d.-projekt ”Oplevet udvikling af Pedagogical Content Knowledge (PCK) i natur/teknologi” på SDU den 21. oktober 2021.
-
04.10.2021
Fra STEM til rumfart
Der forestår stadig en række udfordringer med at få grundideerne bag STEM integreret i uddannelsessystemet. En udfordring er, at fagprofessionelle og elever kan have vanskeligt ved at se fordelene ved dette. Her kan Danmarks stærke forskningsmiljøer indenfor rumforskning virke som inspiration.
-
30.09.2021
En tværgående STEM-undervisning
Tre forskeres bud på, hvordan man kan udvikle undervisning gennem samskabelse og lette transferbyrden fra de unges skuldre.
-
16.09.2021
Elever forstår det faglige bedre ved at udvikle modeller
For at undersøge og styrke elevernes modelleringskompetencer i matematik og naturfag har lektor og ph.d. Claus Auning arbejdet med to opgaver i flere udskolingsklasser: nedsivning af vand i forskellige jordlag og en imploderet tankvogn. Arbejdet med at udvikle modeller hjælper eleverne til at forstå fænomener og anvende abstrakt viden.
-
03.09.2021
Leder af CESE er fra SDU
Gitte Miller Balslev starter den 1. oktober som leder af det nystartede Center of Excellence in Science Education (CESE), som skal løfte forskningsdelen i millioninvesteringen i Naturfagsakademiet (NAFA). NAFA-programmet skal fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen.
-
03.09.2021
Matematikkens rolle i STEM
Der er en stigende bekymring for matematikkens rolle i STEM (Science Technology Engineering Mathematics). En bekymring for, at den falder i baggrunden og ikke får den opmærksomhed, den bør have som central spiller i alle naturvidenskabelige fag.
-
02.09.2021
Nyt tre-årigt LSUL-partnerskab
Parterne bag Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring (LSUL) – professionshøjskolerne UCL og UC SYD og Det Naturvidenskabelige Fakultet på SDU – fortsætter og videreudvikler det mangeårige samarbejde.
-
01.08.2021
Ny lektor på Institut for Matematik og Datalogi
Chunfang Zhou startede 1. august 2021 som lektor på Institut for Matematik og Datalogi. Hendes forskning har kreativitet inden for STEM-uddannelserne og videnskabsformidling som omdrejningspunkt for problembaseret læring, design af læringsmiljøer, interaktion mellem mennesker og teknologi, kunstig intelligens (AI), bæredygtighed og ansvarlig innovation.
-
05.07.2021
Gymnasielæreren, der blev topforsker
Professor Claus Michelsen har brugt et langt forskerliv på at sætte den praksisnære matematikundervisning på dagsordenen. Nu er han – næsten – klar til at gå på pension.
-
01.11.2020
Ny professor på Institut for Matematik og Datalogi
Connie Svabo tiltrådte 1. oktober 2020 som professor på Institut for Matematik og Datalogi, hvor hun arbejder med forskning i STEM-uddannelse og videnskabskommunikation. Hendes ambition er at udbrede tværfaglighed og koble STEM-fagene til oplevelse og design.
-
21.11.2019
Lancering af MatOnline
I dag lanceres MatOnline – en online matematik avis.
-
18.11.2019
"Udvikling af matematisk ræsonnementskompetence - et overblik over tilgange, undersøgelser og metoder i et ph.d.-projekt."
Den 6/12-2019 kl 13 forsvarer LSULs Dorte Moeskær Larsen sin ph.d.-afhandling 'Developing reasoning competence in inquiry-basedmathematics teaching'.
-
01.11.2019
Lars Seidelin i P1s 'Så vidt vi ved'
Den 31/10-2019 var LSULs Lars Seidelin i P1s 'Så vidt vi ved'
-
03.10.2019
“Creating interest in marine biology and natural sciences: Potentials and pitfalls of using live-stream video and integrating it in a teaching program”
Den 11/10-2019 kl 13 skal LSULs Lars Seidelin forsvare sin Ph.D-afhandling.
-
01.07.2019
Afslutningskonference for CROSSCUT
CROSSCUT projektet nærmer sig sin afslutning og i den forbindelse afholdes konference om tværfaglighed hos leadpartneren, CIEP (Frankring), den 29. august 2019.
-
09.05.2019
5 års fødselsdagsseminar
LSUL bliver 5 år og det fejerer vi den 29. maj 2019 fra 10.00 til 12.00 med et fødselsdagsseminar, hvor juniorprofessor Susanne Weßnigk fra Leibniz University Hannover vil holde oplæg om kvantefysik og energiforståelse i skoler og skolelaboratorier.
-
01.04.2019
Lancering af online kompetenceudviklingsprogram i tværfaglig undervisning
Den 26/4-2019 inviterer LSUL til lancering af CROSSCUTs online kompetenceudviklingsprogram i tværfaglig undervisning for lærere og lærerstuderende.
-
20.03.2019
LSUL på Big Bang 2019
LSUL vil igen i år være at finde på Big Bang konferencen, hvor centerleder Claus Michelsen vil være keynote speaker og Ph.d-stipendiat Stine Mariegaard vil opholde et oplæg og en workshop.
-
08.03.2019
LSUL rykker til Campus Odense
LSUL har holdt flyttedag og er nu at finde på Campus i Odense.
-
01.03.2019
Lars Seidelin ansat som videnskabelig assistent
Den 1. marts startede Lars Seidelin som videnskabelig assistent hos LSUL.
-
25.09.2018
Naturvidenskabens ABC
Undervisningsminister Merete Riisager har nedsat en ekspertgruppe der skal komme med forslag til Naturvidenskabens ABC. LSUL's leder, Claus Michelsen, er en af forskerne der skal være med til at give inspiration og input til ABC'en.
-
27.06.2018
Centerlederens kommentar
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Til næste år er det 60 år siden, at den britiske fysiker og litterat Charles Percy Snow udgav den lille debatbog ”The Two Cultures and the Scientific Revolution”. Bogen er et særdeles engageret debatindlæg om adskillelsen mellem den humanistiske og den teknisk-naturvidenskabelige kultur. Snow beskriver en kløft mellem de to kulturer præget af gensidig uvidenhed, fordomme og arrogance - ikke mindst fra den humanistiske kultur.
-
27.06.2018
Science i børnehøjde
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Energi i børnehøjde i Sønderborg og Fredericia har masser af energi.
-
27.06.2018
Undersøgelsesbaseret og anvendelsesorienteret matematik og naturfag
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Dorte Moeskær Larsen fra LSUL deltager i podcasten 'Stemmer fra skolen'.
-
27.06.2018
Teknologiforståelse
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Programmering og modellering, droner og robetter, samt PANaMa Camp.
-
27.06.2018
På tværs i uddannelsessystemet
Fra LSULs nyhedsbrev 2018 - 1: Universitetsuddannelse med fokus på undervisning
-
11.01.2018
Samarbejde vil sætte droner og robotter på skemaet i gymnasiet
Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, Dronecenteret ved Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitetsbibliotek og Mulernes Legatskole i Odense indgår samarbejde, som vil sætte droner og robotter på skemaet i gymnasiet som et fagligt og didaktisk redskab til anvendelsesorienteret og autentisk undervisning på gymnasiets nye studieretning i matematik -fysik-kemi med særligt fokus på droner og robotter.
-
09.10.2017
Konference: Science og Teknologi i børnehøjde
Mandag d. 20. november 2017, kl 9-16 afholdes konferencen Science og Teknologi i børnehøjde på Syddansk Universitet, Odense
-
05.09.2017
Ph.d.-forsvar: Science Camps - aspekter af deltageres og underviseres udbytte
Tirsdag d. 5. september 2017 forsvarer Linda Ahrenkiel sin ph.d.-afhandling med titlen ”Science Camps - aspekter af deltageres og underviseres udbytte”.
-
04.05.2017
Gymnasielærere samlet om fagsamspil
Hvad har fagene matematik og biologi med hinanden at gøre? Det spørgsmål har 70 gymnasielærere fra Region Nordjylland, Midtjylland og Sjælland haft et særligt fokus i skoleåret 2016/2017.
-
07.12.2016
Motivation som faktor i studievalg, fastholdelse og præstation på naturvidenskabelige uddannelser
Fredag 16. december 2016 forsvarer Nadia R. D. Kristensen sin ph.d.-afhandling med titlen ”Motivation som faktor i studievalg, fastholdelse og præstation på naturvidenskabelige uddannelser”.
-
31.05.2016
Nyt forskningsprojekt i samarbejde med IPN: PANaMa - Perspektiver på arbejdsmarkedet med naturvidenskab og matematik
Hvordan kan undervisningen i Matematik og Science modvirke manglen på kvalificeret arbejdskraft i den dansk-tyske region? Projektet PANaMa ønsker at integrere viden om regionale karriere- og uddannelsesmuligheder i matematik og naturfagsundervisningen.
-
17.08.2015
Specialeforsvar - Faglig identitet og undervisning i gymnasiefagene Religion og Fysik
Onsdag d. 12. august forsvarede Per Haystrup Feddersen sit kandidat speciale med titlen: ”Faglig identitet og undervisning i gymnasiefagene Religion og Fysik”.
-
24.04.2015
Manfred Euler tiltrådt som adjungeret professor
-
27.03.2015
Samarbejde om biologi og matematik i gymnasiet.
-
19.08.2014
Hands-on aktiviteter på Fjord & Bælt Centeret
Projektet Turisme, Menneske, og Natur har denne sommer afholdt en række events på de fire oplevelsescentre der samarbejder i projektet. I dag var turen kommet til Fjord & Bælt i Kerteminde.
-
31.07.2014
Konference: Tourism and Public Awareness of Man-Nature Relations
Konference om samspillet mellem turisme, science centre og læring
-
09.08.2013
Ny bog om professionelle læringssfælleskaber
En ny bog sætter fokus på den fælles udvikling af undervisningen i vores skoler
-
05.08.2013
Nyt tværfagligt undervisningsmateriale
Et nyt tværfagigt undervisningsmateriale til gymnasiets kemi og matematikundervisning bruger kemien til at understøtte elevernes matematiske erkendelser
-
12.06.2013
Unge forskere fra Tyskland og Danmark i udveksling
Symposium for ph.d.-studerende og studerende
-
15.01.2013
Ny ph.d.-studerende på NAMADI
Ny erhversph.d.-studerende er startet i et samarbejde mellem Naturama, Svendborg og Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik