MediaCatch
MFI står bag den første spinoff-virksomhed fra det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet: MediaCatch - et moderne medie- og brandmonitoreringsfirma. Projektet udspringer fra Mediernes Forsknings- og Innovationscenter og kørte ved folketingsvalget i 2019. Teknologien derfra er der købt licens til og udviklet videre på.
MediaCatch fanger alle omtaler på tv og radio, døgnet rundt, året rundt, og bruger moderne teknologi som talegenkendelse, biometri, og kunstig intelligens, og enhver omtale i danske medier registreres derfor.
MediaCatch gik online før sommerferien og har nu de første betalende kunder.
Lige nu overvåges tv, radio og mere end 500 tekstbaserede webmedier.
SDU er medejere af MediaCatch.
MediaCityOdense
MFI har været en af hovedkræfterne i arbejdet med at skabe og etablere en medietechklynge i verdensklasse på Fyn. Ideen er sammen med andre medie-, teknologi- og kommunikationsvirksomheder andre fakulteter på SDU samt de fynske kommuner at udnytte de fælles styrkepositioner og sammen udvikle et innovations- og vækstmiljø inden for medieområdet, der kan trække talent, viden og virksomheder fra øverste hylde til øen.
Planen er i fælleskab at etablere en selvstændig organisation, der fra 2020 kan være driver af klyngen. Organisationen får 3-5 år til at gøre klyngen kommercielt selvbærende. Det skal ske gennem f.eks. afholdelse af konferencer med global rækkevidde, inkubations- og udviklingsaktiviteter for virksomheder, coworking-space for talenter, start-ups og studerende og netværksaktiviteter – alt sammen med kommercielt sigte og baseret på inddragelse af forskere og fagpersoner fra Syddansk Universitet.
MediaCityOdense blev formelt etableret i juni 2020, hvor Jysk-Fynske Medier, TV2/Danmark, TV2/Fyn, Odense kommune og SDU gik sammen i et strategisk samarbejde og dannede organisationen. Tilsammen lægger de fem partnere 2.6 mil. kr. årligt de kommende tre år til etablering og drift af et sekretariat med en MCO-direktør i spidsen.