Formålet er at undersøge, elevers søgemønstre og tegn på læring gennem deres kommunikative interaktion med en GPT-baseret læringsassistent. Analysen vil fokusere på skriftlige spørgsmål fra eleverne og svar fra læringsassistenten i Praxis-forlagets digitale undervisningsmateriale. BogBot-projektet er baseret på data fra Forlaget Praxis.
Projektet skal undersøge:
- Hvilke typer af spørgsmål stiller eleven til læringsassistenten, og hvilke svar bringer disse med sig?
- Hvordan påvirker læringsassistentens svar forskellige elevers videre arbejde med det digitale undervisningsmateriale?
- Hvordan udvikler elevens interaktion med læringsassisten sig over tid?
- Hvilket læringspotentiale er der i læringsassistenten, og hvilke typer spørgsmål og svar fremmer en effektiv anvendelse af læringsassistenten?
Dataindsamling og Forberedelse
Data består af skriftlige elevytringer og svar fra læringsassistenten, organiseret kronologisk i et EXCEL-regneark. Disse leveres af Forlaget Praxis til en forskergruppe under Center for Gymnasie- og Erhvervsskoleforskning.
Metodologi
Projektet er baseret på et mixed method-design med både kvalitative og kvantitative analyser.1 Kvalitativ Analyse
Data kodes ved hjælp af et kvalitativt dataanalyseværktøj som NVivo. Kodningen foretages både induktivt, hvor der identificeres temaer og mønstre i dataene (elevernes spørgsmål og læringsassistentens svar) og deduktivt med udgangspunkt i på forhånd definerede kategorier som fx forskellige spørgsmålstyper (faktuelle, konceptuelle, analytiske, useriøse, kritisk) forskellige typer af svar (definitioner, forklarende, uddybende, eksemplificerende).
2 Kvantitativ analyse
Deskriptiv statistik: Beregn deskriptive statistikker for elevernes ytringer, såsom gennemsnitlig længde af spørgsmål og svar, hyppighed af forskellige typer af spørgsmål og svar, osv.
Interaktionseffektivitet: Der anvendes regressionsanalyse til at undersøge sammenhænge mellem typer af spørgsmål og kvaliteten af svar og deres indvirkning på læringsudbyttet.
Vi sikrer Intercoder Reliability gennem sammenligning af flere uafhængige kodninger.
Projektleder:
Professor Ane Qvortrup
Projektdeltagere:
Anke Piekut
Morten Winther Bülow
Mathias Kryger
Henriette Lenler
Anne Bang-Larsen
Samarbejdspartner:
Forlaget Praxis, Thomas Skytte