Skip to main content
Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning
God sommer

Center for Gymnasie- & Erhvervsuddannelsesforskning ønsker alle en god sommer

Af Center for Gymnasie- & Erhvervsuddannelsesforskning, , 10-07-2024

Det er blevet tid til sommerferie for Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning. Vi går på sommerferie efter et spændende år med mange gode projekter, opgaver og samarbejder. Højdepunktet i den sidste periode var dog vores 25-års jubilæum i april, hvor vi fejrede et kvart århundredes gymnasieforskning og -efteruddannelse på Syddansk Universitet. Næste lige så stort var det, da vi måneden efter ændrede vi navn til Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning som respons på, at vi de seneste år har udvidet vores forskning på erhvervsuddannelserne.

Også i tiden efter sommerferien venter nye spændende projekter, opgaver og samarbejder. Vi fortsætter med meget af det, vi allerede har gang i, men der kommer også nye projekter til. 

Lige efter sommerferien fortsætter vi det store TrivselsLUP-projekt, som blev til i et samarbejde med Praxis-fonden sidste år. Projektet undersøgte sidste år elevers emotionelle, sociale og faglige trivsel i overgangen til ungdomsuddannelser (stx, hhx, htx, hf, eux og eud), og projektet viste sig at have så stort potentiale og interesse, at samarbejdet med Praxis fortsætter, så vi kan gennemføre tilsvarende undersøgelser på elevers andet og tredje år af ungdomsuddannelserne. Læs mere om projektet her.

Elevernes trivsel er også et tema i det nye projekt VoiceWell, som starter i efteråret. I dette projekt skal vi gennem åbne interviews med elever, der har forskellige trivselsprofiler, blive klogere på, hvad det vil sige at trives/mistrives som ung i dag. Dette projekt er beskrevet her.

Et andet nyt projekt, hvor alle forberedelser har været i fuld gang det seneste halve år, men hvor samarbejdet med 40 skoler i landet sættes i gang efter sommerferien, er projektet ECO-engagement and ECO-literacy. I dette projekt undersøger effekten af to veletablerede former for elevcentrerede undervisningstilgange til autentisk dialog på gymnasieelevers eco-engagement og eco-literacy. Læs mere om projektet her.

Andre helt nye projekter skal først startes op i det nye år. Projektet HF-didaktik/kultur på VUC skal undersøge, hvad der kendetegner den didaktiske praksis og tilrettelæggelse på HF, og hvordan man kan understøtte faglig trivsel. Der vil være fokus på den varierede elevgruppe, findes på HF og på de særlige muligheder der ligger ift. organiseringen omkring fagpakker. Læs mere om projektet her.

Også projektet BogBot er helt nyt. I dette projekt undersøges elevers søgemønstre og deres kommunikative interaktion med en GPT-baseret læringsassistent. Analysen vil fokusere på skriftlige spørgsmål fra eleverne og svar fra læringsassistenten i Praxis-forlagets digitale undervisningsmateriale. Læs om projektet her.

Dette er blot en kort indføring i alt det nye, vi kaster os over efter sommerferien. Her glæder vi os også til at sløret for et stort nyt erhvervsskoleprojekt, som kommer til at fylde meget i centret det kommende år.

 

Med ønske om en god sommerferien.

Vh Centerkoordinator Anna Andsager Simonsen og Centerleder Ane Qvortrup

Redaktionen afsluttet: 10.07.2024