Skip to main content
Forskning

Vigtig viden fra masterprojekter skal spredes til hele gymnasiesektoren

Hvert år lægger hundredevis af lærere og ledere fra danske gymnasier tusindvis af timer i at tage en master fra en af de mange masteruddannelser. Deres afsluttende masterprojekter behandler et væld af tendenser, udfordringer og muligheder på danske gymnasier. Desværre forbliver den store pool af viden fra masterprojekterne ofte hemmelig. Som del af et nyt samarbejde lancerer magasinet og forskningsdatabasen Gymnasieforskning og SDU’s Center for Gymnasieforskning nu i fællesskab en skriftserie, hvor gymnasielærere- og ledere kan dele praksiserfaringer og hovedkonklusioner fra deres masterprojekt med resten af sektoren.
”Alle de masterprojekter, der bliver skrevet hvert år, bygger på totalt solid viden, som med fordel kan nå ud til et bredere publikum. Jeg brænder for gymnasierne, og jeg synes, vi skal blive bedre til at samle og dele viden, som kan bruges til at udvikle ungdomsuddannelsessektoren,” siger professor Ane Qvortrup, som er leder af Center for Gymnasieforskning.

Masterprojekter opfanger tendenser

Gymnasieforsknings chefredaktør Peder Holm-Pedersen har i flere år rumsteret med idéen om at give masterprojekterne en tydeligere stemme: ”På masteruddannelserne genererer de studerende en praksisnær viden, som tager udgangspunkt i aktuelle problemstillinger, tendenser og udfordringer i sektoren. Hvor forskningen kan have lidt længere aftræk, er masterprojekterne ofte hurtigere på speederen og tættere på de ting, der foregår her og nu i sektoren. Skriftserien er et forsøg på i højere grad at få delt den værdifulde viden på tværs af skoler,” siger Peder Holm-Pedersen. I skriftserien kan alle masterstuderende – uanset uddannelsessted – byde ind med artikelideer med udgangspunkt i deres afsluttende masterprojekt og dele problem, tilgang, fund og løsninger med resten af sektoren.

I krydsfeltet mellem forskning, praksis og formidling

Håbet er, at det kan inspirere til yderligere skole- og undervisningsudvikling i gymnasiesektoren. Og måske også inspirere til nye forskningsprojekter, pointerer Ane Qvortrup: ”Der er masser af solid viden og fænomener, som bliver foldet ud i masterprojekterne, som også kan inspirere forskere og føre til nye egentlige forskningsprojekter,” siger professoren, som er glad for samarbejdet med magasinet Gymnasieforskning. ”Samarbejdet er ret enestående, fordi det ligger i krydsfeltet mellem forskning, praksis og formidling. På Center for Gymnasieforskning er vi meget optagede af, hvordan vi formidler forskningen og får skabt dialog med sektoren. Og i forhold til den brede formidling kan magasinet Gymnasieforskning noget helt særligt,” siger Ane Qvortrup.

Det nye samarbejde mellem Center for Gymnasieforskning på SDU og magasinet og forskningsdatabasen Gymnasieforskning betyder også, at den forskningsdatabase, som Gymnasieforskning har drevet de sidste ti år, bliver opdateret og får nyt liv. Har du skrevet eller er du ved at færdiggøre et masterprojekt, som andre i sektoren kan have glæde af, kan du allerede nu sende forslag til en artikel ind til redaktionen@gymnasieforskning.dk og CGEF@sdu.dk

 

Sidst opdateret: 10.07.2024